Hyundai Sonata 2.0 GLS 1996 - TEST
Hynudai letos obohatila vyšší střední třídu o působivý facelift modelu Sonata.
Začátkem září 1996 uvedla automobilka Hyundai na český trh inovované modelové provedení vlajkové lodi Sonata. Tím nahrazuje komerčně dosti úspěšný vůz stejného jména, který si za prvních osm měsíců letošního roku zakoupilo 402 zákazníků a jenž se tak po Opelu Omega stal ve své třídě druhým nejprodávanějším vozidlem u nás. Jihokorejský automobil se v České republice nabízí v luxusním provedení GLS a na výběr se dvěma typy motorů: řadovým čtyřválcem 2,0 l/92 kW se čtyřmi ventily na válec nebo výkonnějším vidlicovým šestiválcem 3,0 l/107 kW. Prvně jmenované provedení jsme podrobili redakčnímu testu.
Nynější Sonata doznala oproti předchozímu provedení značných změn zejména vnějších tvarů tříprostorové karoserie. Návrháři studia HMC spolu s designéry z Los Angeles přepracovali zvláště masku chladiče, která je nyní zaintegrovaná do předního nárazníku a dodává vozu skutečně osobitý vzhled. Výrazné prolisy přední kapoty se sbíhají kolem mřížky ve tvaru písmene V a plynule přecházejí do předního nárazníku vyvedeného v barvě vozu. Ten je vyroben z termoplastického olefinu a bezpečně splňuje tzv. pětimílovou normu odolnosti proti nárazu. Netradičně řešené přední světlomety protažené do boků vozu dodávají Sonatě jistou výjimečnost a neotřelou originalitu. Boční linie mírně klínovitého profilu karoserie působí oproti předchozímu modelu ladnějším dojmem a zejména modifikovaná vnější zpětná zrcátka a prolisy klik dveří přispívají k lepšímu obtékání vzduchu. Rovněž záď prošla úpravami v podobě užití moderně řešených velkých skupinových svítilen a zkoseného víka zavazadlového prostoru. Ten má však základní objem pouze 373 litrů.
Dalším úkolem, který si konstruktéři faceliftu Sonata vytyčilil, bylo snížit hladinu hluku prokinajícího do kabiny na minimum. Toto zadání se úpravou přímo řazené pětistupňové převodovky, motoru, podvozkových skupin a použitím řady tlumících hmot podařilo splnit téměř do puntíku. Zaoblená přístrojová deska působí přehledně a veškeré ovladače jsou snadno dostupné z místa řidiče. Interiér Sonaty GLS samozřejmě nepostrádá prvky, které jsou dnes ve vozech vyšší střední třídy zcela běžné. Patří k nim například snadno ovladatelná klimatizace, jakož i osvětlení zámku dveří a spínací skříňky. Sezení v látkou potažených anatomických sedadlech s dobrým vedením je velmi příjemné a ani vzadu si cestující nemohou stěžovat. Standardní výbava luxusní Sonaty GLS je poměrně rozsáhlá. Kromě již zmíněných prvků obsahuje například airbag pro řidiče a spolujezdce, protiblokovací systém brzdy ABS a výškově stavitelný volant i sedadlo řidiče. Komfort obsluhy zvyšuje elektrické ovládání bočních oken a vyhřívání vnějších zpětných zrcátek. Na přání si lze objednat například vyhřívání předních sedadel, volant i interiér potažené kůží a přehrávač kompaktních disků. To vše je ale samozřejmě za příplatek. Pod kapotou faceliftu Sonata se skrývá zážehový čtyřválec o objemu 2,0 litru, který disponuje největším výkonem 92 kW. Motor uděluje vozu velmi slušnou dynamiku, přičemž zejména na třetí převodový stupeň poskytuje Sonatě uspokojivé zrychlení. Tichý a pružný dvoulitr snese i méně šetrné zacházení a nechá si poměrně dost líbit. Zejména v oblasti nízkých otáček uvidí nejednoho řidiče překvapivou chutí k životu.
Své přednosti, až dosud cudně skrývané pod rouškou líbivých tvarů, však Sonata plně prokáže při jízdě. Tuhý podvozek spolu s pérováním nastaveným na komfortní režim umožňuje bez problémů přejíždět i větší nerovnosti na vozovce. Ani postrach mnoha automobilů - kočičí hlavy - nezpůsobuje žádné klepání dílů uvnitř vozu. při sotřejším průjezdu zatáčkou na mezi adheze řidič nepocítí sebemenší tendenci k přetáčivosti nebo k ustřelení po tečně ven.
Naopak, chování Sonaty je přísně neutrální bez výraznějšícho naklánění karoserie. Kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech, doplněné navíc o ABS, jsou velmi účinné a plně odpovídají charakteru automobilu. Protože jsme se v testu s vozem pohybovali převážně ve městech a mimo ně plně využívali dynamických schopností Sonaty, vyšplhala se průměrná spotřeba paliva těsně pod devítilitrovou hranici. Při běžném stylu jízdy však nepřesáhne osm litrů bezolovnatého benzinu na 100 kilometrů. Za tradiční nedostatek všech jihokorejských vozů lze označit kulisu řazení. Zejména s volbou prvního převodovkého stupně byly u testovaného vozu vzhledem k neobvyklému tvarování řadicí páky značné problémy.
Letošní facelift Hyundai Sonata 2.0 GLS svým estetickým řešením karoserie, jízními vlastnostmi a bohatou standardní výbavou za přijatelnou pořizovací cenu splňuje všechny předpoklady navázat na úspěchy svého předchůdce a rezentuje se jako plnohodnotný automobil vyšší střední střídy, který jistě uspokojí nejen podnikatele, ale také movitější rodiny.
Cena v době testu činila 669 000,- Kč
Pokud se Vám tento článek líbil, napiště nám na nerad.ales@seznam.cz a my Vás rádi budeme informovat o nových článcích.