Hyundai Lantra GLS 1.6i 1996 - TEST
Jihokorejská automobilka Hyundai nabízí na našem trhu Lantru na výběr se dvěma motory o objemu 1.6 a 1.8, přičemž ani slabší verze se nemá za co stydět.
Značka Hyundai se již dokázala zařadit mezi deset nejúspěšnějších zahraničních prodejců na českém trhu. Cenově výhodná nabídka všech jejích modelů oslovuje široké spektrum zákazníků a lantra, byť není vlajkovou lodí jihokorejské automobilky, patří k dobře prodávaným vozům. Je to typický čtyřdveřový tříprostorový sedan, který se k nám dováží ve dvou úrovních výbavy, nižší GL a luxusnější GLS. K jeho pohonu je určen jeden z už zmiňovaných zážehových šestnáctiventilových čtyřválců s výkony 84 nebo 94 kW. K testu jsme si zapůjčili model 1.6i a byli jsme Zvědavi, jak obstojí. Zaměříme se na výbavu GLS. Vůz standardně obsahuje řízení s posilovačem, centrální zamykání, elektricky ovládaná přední i zadní okna a tónovaná skla. Za velice účelné lze považovat výškově nastavitelné sedadlo řidiče s regulovatelnou oporou bederní části páteře a podle údajů výrobce udávanou zesílenou antikorozní ochranu karoserie. Co však bude hned zhýčkaný zákazník ve výbavě postrádat, jsou výškově nastavitelný volant a bezpečnostní vzduchový vak před řidičem. Airbag pro spolujezdce a protiblokovací systém brzd ABS by také nebyly na závadu, ale v této třídě není zvláště poslední prvek příliš obvyklý ani u konkurence.
Řidiče po usednutí za volant lantry jistě překvapí vyváženost designu a účelnosti. Estetické cítění návrhářů se nezastavilo jenom na zaoblené tříprostorové karoserii. Promítlo se ale například do perfektního barevného čalounění anatomicky tvarovaných sedadel, výplně dveří i umělohmotného povrchu přístrojové desky. Zejména její ladné tvary, které nepřerušuje žádná hrubá linka, vytvářejí v kabině lantry moderní a uklidňující prostředí. Ovladače i otvory vzduchu z topení a ventilace jsou plně v dosahu řidiče. Jejich tvar je optimalizován tak, aby se daly snadno uchopit.
To nejzajívavější na voze Lantra GLS 1.6i se skrývá pod její přední kapotou. Je to nový šestnáctiventilový řadový čtyřválec s rozvodem DOHC, který při zdvihovém objemu 1599 ccm poskytuje výkon 85 kW. Dokáže automobilu s pohotovostní hmotností 1242 kg udělit slušnou dynamiku, o čemž kromě jiného svědčí zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,2 s. Rovněž největší rychlost 190 km/h leckoho uspokojí. Zásluhu na tom všem má především čtyřventilová technka, takže Korejci vsadili na správného koně. Motor navíc v nízkých otáčkách vůbec neslyšíte a hladina vnějšího hluku, pronikající do kabiny Lantry, není nepříjmně vysoká ani při jízdě s ukazatelem otáčkoměru v oblasti blízké červenému políčku.
Jízdní vlastnosti automobilu Lantra GLS 1.6i, se kterým jsme najeli přes dva tisíce kilometrů s průměrnou spotřebou 7.2 litru bezolovnatého benzínu na 100 km, lze označit za velmi dobré. Vůz s neutrálním chováním bezpečně sedí na vozovce a do nekontrolovatelného smyku jej nepřivede ani ostřejší průjezd zatáčkou, k čemuž nemalou měrou přispívají také inovované víceprvkové závěsy zadních kol. Brzdy odpovídají povaze automobilu a díky jejich rychlému nástupu i progresivnímu účinku lze lantru bezpečně zastavit na krátké vzdálenosti.
Pětimístný sedan Hyundai lantra 1.6i GLS má podle našeho názoru dvě velké přednosti. Tou první je přijatelná cena 509 000,- Kč, vyhovující i méně movitým zákazníkům, kteří za ni získají automobil s dostatečně prostorným interiérem. Druhou výhodou jsou slušná vnitřní výbava i dobrý jízdní komfort.
Cena v době testu činila 509 000,- Kč