Hyundai Lantra 1.8 GLS Kombi 1996 - TEST
O další přírůstek do kategorie kombi na českém trhu se zasloužila jihokorejská automobilka Hyundai.
Sedany Lantra si nemohou stěžovat na nezájem českých zákazníků, neboť loni se u nás prodalo 601 vozů. A tak si Hyundai vytvořila dobrou pozici pro uvedení své nejčerstvější novinky v nabídce, modelu Lantra Kombi, který si odbyl oficiální českou premiéru ve čtvrtek 8. února 1996. Vůz se na českém trhu prodává se šestnáctiventilovými zážehovými čtyřválci 1.6 l/84 kW nebo 1.8 l/94 kW. Doplňuje je pětistupňová mechanická převodovka, ale později bude k dispozici též čtyřstupňový agregát. Firma Hyundai nabízí vzdor zvyklostem své nové kombi pouze v jednom stupni výbavy GLS a redakčnímu testu jsme podrobili vůz s výkonějším motorem 1.8.
Hyundai Lantra Kombi stylisticky rozvíjí předchozí sedan a zachovává si tedy oblé módní tvary, což je patrné zejména na elegantní přídi s pečlivě zakomponovaným otvorem vstupu vzduchu. Výrazně se ovšem změnila záď automobilu. Její modifikace na verzi kombi ale nepůsobí opticky násilně, byť designeři Hyundai netradičně použili ke zvýraznění původní střední sekce vozu chromované lišty kolem oken ve dveřích. Dalším charakteristickým znakem kombi jsou střešní nosiče. Páté dveře, doplněné o stírač zadního okna a třetí brzdové světlo v podélné ose, se nahoru vyklápějí pod dostatečným úhlem, což usnadňuje manipulaci se zavazadly v ložném prostoru. Zásluhu na tom má také její rovná podlaha bez sebemenších překážek. Konstruktéři Hyundai za to ovšem museli zaplatit daň v podobě menšího využitelného objemu 359 litrů při zarovnání zavazadel pod vodorovnou roletou do výše spodních okrajů oken. Řadu předmětů lze ovšem uložit pod dřevěnou přepážku, kde je mezi ní a náhradním kolem téměř sedmicentimetrová mezera. Ložný prostor nového kombi značky Hyundai je možné podobně jako u ostatních vozů zvětšit sklopením asymetricky dělených zadních sedadel až na objem 1785 litrů. Jinak kombi převzalo bez zvláštních úprav přední a střední část výchozího sedanu, vnitřní vybavení jeho kabiny včetně přístrojové desky a výše uvedenou dvojici motorů na výběr. Platí to také pro díly podvozku, avšak vinuté pružiny pérování zadní nápravy byly s ohledem na větší užitečnou hmotnost zesíleny. Pokud jde o vnější rozměry, pak kombi vyrostlo oproti sedanu jen do délky a výšky o 30, respektive 65 mm.
Řada zahraničních automobilek se snaží zvětšit odbyt svých vozů na našem trhu také maximálně zlevněnými verzemi s například redukovanou výbavou. Hyundai zvolila v případě Lantry Kombi opačný postup. Nabízí totiž českému zákazníkovi kombi s bohatou výbavou GLS. Vůz má tedy standardně snad vše, co si lze v automobilu této třídy přát. Nechybí elektrické ovládání oken ve všech dveřích i seřizování vnějších zpětných zrcátek, centrální zamykání, tónovaná skla či poměrně kvalitní audiosouprava, doplněná dokonce o elektricky ovládanou anténu. Konstruktéři Hyundai mysleli také na jízdní bezpečnost jízdy, takže Lantra obsahuje bez jakéhokoliv příplatku airbag pro řidiče i spolujezdce a výškově seřiditelné pásy. Od sedanu převzala přehledně uspořádanou přístrojovou desku s jedinou výjimkou - ovládáním stírače s ostřikovačem okna pátých dveří. Jejich dvoutlačítkové provedení, umístěné na palubní desce vlevo od volantu, však není příliš šťastné řešení. Posádka naopak ocení například držáky sklenic s nápoji či více než dostatečné osvětlení kabiny s centrální zdrojem a dvojicí bodových lamp pro řidiče a jeho spolujezdce. Pohodlná sedadla se někomu mohou zdát poněkud tvrdší, zato mají ale vynikající boční vedení. Řidič si dokonce může nastavit bederní oporu, což není v automobilech dané třídy vždy samozřejmostí.
Lantra kombi zdědila po sedanu nejen podvozek a motor, ale také jízdní výkony a vlastnosti. Díky vyspělému čtyřválci 1.8 se čtyřventilovou technikou DOHC se testovaný vůz choval na silnici poměrně dynamicky, přičemž se motor nenechal příliš nutit do otáček. Navíc svou značnou pružností neobtěžoval řidiče k příliš častému řazení pětistupňové mechanické převodovky, která je jinak dostatečně přesná. Jízdními vlastnostmi se Lantra kombi řadí k příjemným osobním automobilům, které se nechovají záludně. Možná vlivem prodloužení karoserie bylo možné zejména při rychlém průjezdu zatáčkami zaznamenat v chování vozu určitou nejistotu. Na druhé straně se vůz poměrně komfortně ovládá, a to díky účinnému posilovači řízení i do ruky dobře padnoucímu volantu s možností výškového seřízení. Kombi s motorem 1.8 má vzdor konkurenci ve standarní výbavě kotoučové brzdy s vnitřním chlazením na všech kolech a protiblokovací systém ABS, takže se řidič nemusí obávat problémů se zastavením v mnoha kritických situací. Brzdy ale nejsou vzdor očekávání příliš jedovaté, což zvyšuje jízdní pohodlí. Nová Lantra 1.8 GLS Kombi se na českém trhu prodává za 599 000,- Kč včetně DPH, což je s ohledem na vnitřní výbavu vozu i kvality šestnáctiventilového motoru 1.8 l rozumná cena. Totéž platí také o průměrné spotřebě 8.5 litru bezolovnatého venzínu na 100 km, přičemž této tovární hodnotě jsme se přiblížili i v našem testu.
Cena v době testu činila 599 000,- Kč