Hyundai Coupé 2.0 16V FX - 1997 - TEST
Rodina sportovně střižených vozů na českém trhu se rozrostla o atraktivní Coupé z Jižní Koreje.
Automobilový podzim 1996 byl pro jihokorejský koncern Hyundai ve znamení hned dvou novinek: faceliftu vozu vyšší střední třídy Sonata a sportovně laděného modelu Coupé. Do České republiky se kupé dováží s jedinou úrovní vnitřní výbavy FX a k jeho pohonu slouží kultivovaný čtyřválcový motor 2,0 l/102 kW se čtyřventilovou technikou. Již po oficiálním představení vozu hyundai Coupé FX na loňském 66. ženevském autosalonu vyvolal tento automobil mezi odborníky řadu diskusí, týkajících se zejména designu. Avantgardně řešenou dvouprostorovou třídveřovou karoserii postrádající zbytečně ostré hrany totiž charakterizuje elegantní elipsovité linie, plynule procházející po celé délce vozu. Expresivní styl proudnicových tvarů, který s trochou fantazie připomání šelmu připravenou ke skoku, zdědilo kupé především z předchozích konceptů HCD-I a HCD-II.
O tom že konstruktéři navrhli vůz nejen pro potěchu oka, ale důsledně přitom ctili aerodynamické zákony, nejlépe svědčí součinitel odporu vzduchu cx = 0,33. Jeho hodnotu ovlivňuje rovněž nízko posazená a poněkud široká příď s protaženými eliptickými světlomety. Pozoruhodnost kupé zvyšují mimo jiné bezrámové boční dveře. Stylisticky čistě navrženou zadní část vozidla, podobající se shodnému dílu se sedanu Lantra, charakterizují vysoko výklopné třetí dveře. Díky nim lze do poměrně hlubokého zavazadlového prostoru umístit až 288 litrů nákladu.
Eliptické linie nechybějí ani v 2x2místném interiéru kupé. V tomto směru vyniká zejména přístrojová deska s řadou ergonomicky navržených ovladačů umístěných plně v dosahu řidiče. Vnitřnímu prostoru dominuje čtyřramenný výškově stavitelný volant, který padně skvěle do ruky. V jeho středu nalezneme dvě tlačítka houkačky. Do středové konzoly je pod výdechy topení a větrání zabudovýno kromě digitálních hodin ještě kvalitní autorádio s přehrávačem megnetofonových kazet. Do tunelu mezi předními sedadly je zasazena řadicí páka mechanické pětistupňové převodovky, jejíž krátká délka vypovídá o sportovním charakteru vozidla. Přispívají k tomu také anatomická sedadla s vkusným potahem, která nepostrádají dostatečné boční vedení. Přes poměrně nízký boční profil kupé je vpředu dostatek místa i pro poněkud vyšší osoby, což však pochopitelně neplatí pro sedadla vzadu. Zejména díky plynule se svažující karoserii a nedostatku prostoru pro nohy lze zadní sedadla, dělená v poměru 50 : 50, považovat skutečně za nouzová. Standardní výbava vozu Hyundai Coupé FX je překvapivě velmi rozsáhlá. Kromě airbagu pro řidiče a spolujezdce či ABS obsahuje například posilovač řízení, centrální zamykání a dokonce i klimatizaci. K pohodlí řidiče přispívá výškově seřiditelné sedadlo s bederní výztuhou, jakož i elektricky ovládaná boční okna vnější zpětná zrcátka. Za příplatek si lze objednat snad jen přehrávač kompaktních disků.
Pod kapotou kupé hyundai se skrávý čtyřválcový motor moderní konstrukce o zdvihovém objemu 1975 ccm, který disponuje největším výkonem 102 kW. O jeho vysoce kultivovaný chod se stará především vyspělá čtyřventilovaá technika. Charakteristika pohonné jednotky dává tušit skrytou sílu. Motor ochotně táhne již při nízkých otáčkách, pravou chuť k životu však dostává až po překročení 4000 otáček za minutu. Kvalitní podvozek, jehož vyladěním byla pověřena jistá německá firma, zajišťuje přísně neutrální chování automobilu i při obzvlášť ostrém průjezdu zatáčkou. Testovaný vůz byl osazen patnáctipalcovými pneumatikymi Michelin Pilot o rozměru 205/50, které se na silnici s kvalitním povrchem osvědčily velmi dobře. Ocenili jsme také účinné kotoučové brzdy, které dokázaly kupé FX bezpečně zastavit. Sebemenší podélné zvlnění vozovky však nepříjemně strhávalo řízení automobilu a nutilo nás stále držet volant pevně v rukou a nerozptylovat se příliš okolím. Pomineme-li již tradičně nepřesné řazení, pak toto byla jediná vada na kráse jinak velmi zajímavého automobilu. Jihokorejské kupé si u nás stále nalézá zájemce zejména mezi mladšími dynamičtěji založenémi zákazníkym milujícími neotřelost za přijatelnou cenu.
Cena v době testu činila 639 000,- Kč