Hyundai Coupé 1996 - nový model
Tvarově netradiční vůz Hyundai Lantra získává stylisticky neméně zajímavého sourozence s označením Coupé.
Nelze zcela jednoznačně říci, že nový Hyundai Coupé je pouhou karosářskou variantou Lantry. Oba modely mají mnoho komponentů společných, nicméně tvarově je nejmladší sportovní hyundai daleko odvážnější. Jeho kontury obdivovala odborná veřejnost na letošním ženevském autosalonu, i když výroba se rozebíhá až nyní, v květnu. Na českém trhu se má kupé objevit o měsíc či dva později. Přestože cena dosud není stanovena, dá se očekávat, že bude po vzoru ostatních vozů jihokorejského výrobce na přijatelné úrovni.
Ihned po představení vyvolalo nové Coupé hodně diskusí, samozřejmě díky designu. Celkový vzhled se vyznačuje danymickými proporcemi s mnoha netradičně pojatými prvky, z nichž některé mají původ v konceptech HCD-I a II. Karoserie s důsledně řešenou aerodynamikou a koeficientem čelního odporu vzduchu CX = 0,33 má na bocích jakoby svalnaté prolisy, jejichž tvar by se při jisté dávce fantazie dal přirovnat k tělu atleta. Na šikmookou příď navazuje kapota opět s výraznými konturami.
Naopak zadní partie vozu se vyznačuje čistým a klidným tvarovým řešením se zajímavě pojatými sdruženými svítilnami. K optické celistvosti karoserie přispívají i rozměrné plastové nárazníky ve stejné barvě, které odolávají drobným kolizím do rychlosti 8 km/h například při parkování. Možná trochu rušivě působí jen spoiler na třetích výklopných dveřích.
Tvarově netradičně pojatý je také 2+2místný interiér, kterému v tomto ohledu dominuje přístrojová deska. Sportovně střižená přední sedadla s výrazně komfigurovanými bočními částmi slibují příjemný posaz. Zato vzrostlější cestující vzadu se budou muset uskrovnit. Výčet prvků výbavy je jako obvykle dlouhý, konkrétní provedení však závisí na tom kterém trhu, pro které bude Coupé určeno. Zákazníci tak mohou ve svém voze mít podle verze například plnoobjemové vzduchové vaky pro řidiče i spolujezdce vpředu, elektricky ovládaná boční okna, centrální zamykání, klimatizaci, posilovač řízení či kožené čalounění.
Za agresivně vyhlížejícím zevnějškem nezaostávají ani výkonové parametry motorů 1.6, 1.8 a 2.0, všechny se čtyřventilovým rozvodem DOOHC. Dvoulitrový čtyřválec, která se nachází na vrcholu nabídky, má největší výkon 102 kW (138 k) a točivý moment 181 N.m. K přenosu této síly na vozovku slouží buď pětistupňová mechanická převodovka, nebo čtyřstupňová samočinná. Zatímco největší rychlost je prakticky shodná (201 km/h, resp. 198 km/h v neprospěch samočinného řazení), ve zrychlení z 0 na 100 km/h má samozřejmě navrch přímo řazená převodovka, a to o více než 2 sekundy. Rovněž udávané hodnoty spotřeby paliva naznačují, že se tento samočinný agregát do Hyundaie Coupé příliš nehodí. Charakteristiky menších motorů automobilka zatím nezveřejnila. Už sedan Lantra nabízí velmi dobré jízdní vlastnosti, a co teprve kupé! Zvlášť když sportovním vyladěním podvozku byla pověřena firma Porsche. Rychlejší charakteristiky přední nápravy typu McPherson a zadního zavěšení na dvojitém podélném rameni slibují více než dobré chování na silnici. Základní verze má ocelová kola, zatímco FX se pyšní standardně dodávanými ráfky z lehké slitiny a pneumatikami o rozměru 205/50 VR 15. Brzdová soustava může spolupracovat s ABS.
Cena v době testu nebyla známa.