Hynudai H-1 1997 - nový model
První velkoprostorový vůz značky Hyundai označený H-1 se řadí mezi vyspělé automobily své kategorie. Naznačilo to jeho novinářské předvedení na polygonu v Namjangu.
Velké naděje, které firma Hyundai vkládá do automobilu H-1, byly ostatně patrné při jeho novinářském představení ve výzkumném a vývojovém středisku v Namjangu. Ke krátkým jízdním testům tohoto vozu se výrobce dokonce rozhodl využít dokončeného polygonu s klopenými zatáčkami, který se řadí k nějvětším a nejlepším na světě. Zkoušené automobily na něm mohou dosahovat rychlostí až 250 km/h, to ovšem nebyl případ modelu H-1. S trochou závisti jsme proto sledovali Elantry, Sonaty a Tiburony kroužící po dráze lákavě vysokými rychlostmi, přesto jsme nakonec nelitovali. Už proto, že nám firma Hyundai umožnila seznámit se in natura, tedy i za volantem, s většinou účelových variant há-jedničky: od komfortního osobního provedení přes kombi až po čistě užitkový vůz. K jejich pohonu slouží jednak zážehový čtyřválec 2.4 MPI s výkonem 84 kW, jednak turbodiesel 2.5 TD poskytující 59 kW.
Samotná jízda na namnajgském zkušebním okruhu, byť jen s H-1, pro nás byla také zajímavým zážitkem. Podle rozpisu připraveného přepečlivými manažery firmy Hyundai jsme měli možnost ověřit si kvality čistě užitkového modelu se čtyřválcem 2.5 TD pod kapotou. Přes nepříliš velký výkon 59 kW nás motor rozhodně příjemně překvapil chutí do života, na čemž měl hlavní zásluhu příznivý průběh točivého momentu s maximem 196 N.m při 2400 otáčkách za minutu.
Po jednom průzkumném kole jsme se proto odvážili vyjet v klopených zatáčkách polygonu až na druhý pruh odshora určený pro minimální rychlost 140 km/h. Tuto podmínku totiž naše há-jednička bez větších problémů splnila a co víc, ručička rychloměru na její přístrojové desce se na rovných úsecích trati vyšplhala nad číslici 150. Nezbyl nám bohužel čas na to, abychom prověřili za jízdy některý z modelů poháněných již zmíněným zážehovým motorem 2.4 MPI. Ale i tak jsme získali o výkonnosti modelu H-1 realistickou představu. V této souvislosti připomeňme, že výrobce u svého prvního velkoprostorového automobilu dosud oficiálně nezveřejnil údaje týkající se například největší rychlosti a zrychlení.
Automobilka Hyundai rozběhne naplno sériovou výrobu vozu H-1 po mírném zdržení daném technologickými důvody až během letošního podzimu. A tak se tento velkoprostorový automobil dostane na český trh pravděpodobně až během února příštího roku.
Cena v době testu nebyla známa.