Honda Integra Type-R 1997 - nový model
Pro modelový rok 1997 rozšířila Honda nabídku svých osobních vozů o vysloveně sportovní kupé Integra Type-R.
Opravdovým nadšencům, kterým je dynamika vlastní, přijde 2x2místé kupé Integra Type-R jistě vhod. Jako základ vozu posloužil typ Integra Coupé, který je velmi oblíbený zejména v Japonsku či USA a jenž prošel několika drobnými konstrukčními úpravami, které se dotkly především podvozku, motoru a brzd.
Již při letmém pohledu na 4400 mm dlouhé a 1350 mm vysoké tělo integry se rozbuší srdce nejednoho fanouška sportovních automobilů. Ten jistě ocení dynamicky působící klínovitý profil vozu. Nízké nárazníky v barvě karoserie, dvojice kruhových světlometů a mohutné přítlačné křídlo na zádi způsobují, že integru nelze na silnici přehlédnout. Vůz zdobí aktraktivní litá kola. Pocit výjimečnosti lze zažít také po usednutí za tříramenný kůží obšitý volant, byť je interiér v souladu s charakterem erka spartánský. Přesto v něm nechybějí unikátní prvky, jako například středový panel v kevlaru a řadicí páka s hlavicí z lehké slitiny. Do předních sportovních sedadel Recaro s červenou potahovou látkou a velmi dobrým bočním vedením nelze usednou jako do křesla v obývacím pokoji, nýbrž se pořádně nasoukat. Odměnou je příkladné držení těla i při rychlých průjezdech ostrých zatáček. Osoby vyšší postavy si ovšem mohou stěžovat na poněkud kratší vodicí dráhy předních sedadel. Zadní nouzová místa jsou určena nanejvýš pro děti a ani nad hlavou takovýchto pasažerů není mnoho místa. Honda Integra Type-R standardně obsahuje ABS, airbag řidiče a spolujezdce či elektricky ovládaná boční okna vpředu a vnější zpěná zrcátka. Náročnější řidiči si mohou navíc objednat klimatizaci a autorádio, podle našeho názoru však tyto prvky do sportovního vozu nepatří.
Duší kupé Integra Type-R je agilní zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1797 ccm pracující se čtyřventilovou technikou a proměnlivým časování a zdvihem ventil VTEC. Je odvozen ze čtyřválce 1.6 pohánějícího třídveřový haatchback Civic 1.6 VTi. Řadou konstrukčních změn, například zvětšením zdvihu pístů, úpravou tvaru sacích kanálů, odlehčením klikového hřídele a prodloužením časování zdvihu ventilů došlo ke zvýšení výkonu z původních 114 kW na nynějších 140 kW dosahovaných při 7900 otáčkách za minutu. Točivý moment vrcholí 178 N.m při 7300 otáčkách za minutu, což naznačuje, kde se integra cítí jako doma. Dynamika motoru nás uchvátila, a přestože jadrný zvuk vycházející z koncovky výfuku pronikal téměř až do morku našich kostí, rádi jsme se stali zajatci sportovní hondy.
Jízda s kupé Integra Type-R je pro vyznavače razantního stylu jízdy skutečně skvělým zážitkem i co do jízdních vlastností. Vůz s celkovou hmotností 1500 kg se i při ostrém průjezdu zatáčkou chová přísně neutrálně s tendencí k mírné přetáčivosti na mezi adheze, která je posunutu překvapivě vysoko. nemalou měrou k tomu přispěly sportovně nastavené tlumiče a tuhý podvozek s rozvorem 2570 mm. Ty posádce příliš komfortu neposkytly, což jsme ostatně od kupé ani neočekávali. Za pozornost stojí jedovaté brzdy s velmi rychlým nástupem opatřené vpředu vnitřním chlazením a doplněné o ABS. Častější manupulace s přesně jdoucí řadicí pákou mechanické pětistupňové převodovky se pochopitelně projevila ve zvýšené spotřebě paliva. Ta při využívání veškerých dynamických schopností integry přesáhla při testu hranici 10 l beolovnatého benzinu na 100 km. Dodjeme, že Integra Type-R se pro evropský trh vyrobí v limitované sérii 1000 vozů, přičemž třicet z nich se počátkem roku 1998 objeví také u nás.
Cena v době testu nebyla známá.