Honda CR-V 2.0i 16V 1997 - TEST
Honda rozšířila paletu nabízených automobilů na českém trhu o vůz pro volný čas s terénními schopnostmi a označením CR-V.
S všestranně využitelným automobilem Honda CR-V jsme se setkali a podrobili jej redakčnímu testu. Čečtí zákazníci mohli tento vůz kategorie all road, tedy vozidel pro všechny cesty, zhlédnout v premiéře na letošním brněnském Autosalonu. CR-Včko se u nás zatím nabízí s jedinou úrovní vnitřní výbavy, samočinnou čtyřstupňovou převodovkou a k jeho pohonu slouží zážehový čtyřválcový motor 2,0l/94 kW se čtyřventilovou technikou. Doplňme, že od letošního podzimu bude k dispozici také verze s přímo řazeným pětistupňovým ústrojím.
Již při letmém pohledu na zaoblené vnější tvary 4520 mm dlouhé samonosné dvouprostorové karoserie s pěti dveřmi, vyvedené ve slušivém laku, je patrné, že konstruktéři použili při návrhu modelu CR-V charakteristické rysy nynějších provedení některých svých modelů, zejména civiku a accordu. Dokazuje to například příď vozu se štěrbinovou maskou chladiče opatřenou chromováním a výrazným znakem výrobce. Velkoplošnými světlomety se CR-V dosti podobá supersportovnímu prelude. Plastový nárazník černé barvy obsahuje řadu svislých otvorů pro vstup vzduchu do systému topení a větrání. Podélné prolisy na kapotě motoru, klínovitě vybíhající k čelnímu sklu, podtrhují dynamiku tohoto all-roadu. Naopak všestanné využití CR-V připomínají střešní lyžiny. Zajímavým stylistickým prvkem jsou působivě tvarované boční partie vozu s dveřmi opatřenými ochrannými lištami. Zádi automobilu dominuje plnohodnotné náhradní kolo a k přitažlivému vzhledu vozidla přispívají také pětipaprsková litá kola. Zavazadlový prostor o základním objemu 374 litrů, který lze sklopením zadních symetricky dělených sedadel zvětšit na 668 litrů, je snadno přístupný dvoudílnými pátými dveřmi s vodorovným dělením. Otevírání se děje stisknutím příslušného spínače, případně dálkově pomocí centrálního zamykání. Pod plastovou podlážkou, kterou lze vyjmout a jednoduchým úkonem z ni sestavit kempinkový stolek, se nachází vodotěsný prostor pro různé turistické předměty.
Při prvním usednutí za čtyřramenný volant jsme si museli vlivem širokých prahů nakročit poněkukd výše, než bývá obvykle zvykem. Interiér Hondy CR-V s variabilním uspořádáním má čalounění světle šedé barvy, což opticky zvětšuje již tak rozměrný vnitřní prostor. Nikdo z pěti dospělých cestujících si rozhodně nemůže stěžovat na nedostatek místa nejen nad hlavou, ale také v oblasti ramen a boku. Přehledně navržená přístrojová deska plynule přechází v pečlivě zakomponovanou středovou konzolu, do níž jsou zasazeny kromě autorádia Pioneer také ovládací prvky účinného systému topení, větrání a klimatizace. Mezi předními sedaly, která však podle našeho názoru posrádají výraznější boční vedení, se nachází praktický pultík, jenž lze v případě potřeby sklopit. Standardní výbava CR-V je poměrně rozsáhlá. Obsahuje například ABS, airbag pro řidiče a spolujezdce, elektricky ovládaná boční okna a vnější zpětná zrcátka i tónované čelní sklo. Nechybí ani výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče, centrální zamykání i ostřikovače předních světlometů. Za příplatek si lze objednat kupříkladu přední mlhovky, alarm a zadní spoiler.
Pod kapotou vozu Honda CR-V se skrývá vyspělý zážehový čtyřválcový motor o zdvihovém objemu 1973 ccm se čtyřventilovou technikou. K jeho přednostem patří tichý a kultivovaný chod i výkon 97 kW, který je pro automobil s celkovou hmotností 1900 kg víc než dostatečný. Točivý moment vrcholící hodnotou 182 N.m se na přední a v případě potřeby i zadní nápravu přenáší pomocí samočinné čtyřstupňové převodovky Prosmatic II s inteligentní logikou. Ta se dokáže přizpůsobit jízdnímu stylu konkrétního řidiče a podle toho ovládat řazení převodovky. Jak jsme si mohli ověřit, například při strmém stoupání ústrojí samočinně podřadí a tento převod podrží nezbytně dlouhou dobu, takže nedochází k nežádoucí změně sousedních stupňů. All-road CR-V je dále vybaven originálním systémem pohonu obou náprav Real Time 4WD. Ten v o kamžiku, kdy se přední kola na nezpevněném povrchu začnou protáček, připojí bleskurychle pomocí hydraulicky ovládané vícelamelové spojky kloubový hřídel zadní nápravy. Díky tomu vykazuje Honda relativně příznivou spotřebu paliva, která během testu nepřesáhla dvanáctilitrovou hranici na 100 km. Navíc vůz disponuje velmi dobrými jízdními vlastnostmi, které nejednoho řidiče uspokojí zejména v lehkém terénu. Tam se totiž nejvýrazněji projeví výhoda uvedeného systému, který z nedotáčivého vozu rázem učinní neutrální čtyřkolku. Komfortně nastavené pérování odpovídalo charakteru automobilu stejně jako brzdy, které jsou dostatečně účinné a mají rychlý nástup. Za drobnou nectnost jinak velmi povedeného vozu jsme považovali ztíženou manipulaci s voličem převodů.
Cena vodbě testu činila 739 000,- Kč