Honda Civic 5D 1.8 VTi 1997 - TEST
Skutečným fandům, kterým je rychlost vlastní, je určen hatchback Honda Civic 1.8 VTi s vyspělým a dynamickým motorem.
Civic je u zákazníků oblíben také díky široké modelové paletě. Z té si vyberou nejen řidiči starší generace, libující si v klidné jízdě s ustálenou rychlostí, kladoucí důraz na co nejnižší spotřebu paliva či "čtyřicátníci", upřednostňující reprezentativní automobil, ale též dravé mládí. Zejména k tomu je určen nejvýkonější Civic z nabídky českého dovozce s označením 1.8 VTi. Tento vůz se podrobil našemu redakčnímu testu.
Dynamický charakter vozu Honda Civic 1.8 VTi, se zaoblenou 4325 mm dlouhou dvouprostorovou pětidveřovou karoserií, podtrhují přední mlhovky, zadní spoiler a atraktivní pětipaprsková litá kola. Rovněž interiér je navržen účelně a plně odpovídá zaměření vozidla. Anatomicky tvarované a příjemně tuhá sedadla, které jsou spolu s volantem a hlavicí řadicí páky čalouněna pravou kůží, mají velmi dobré boční vedení. Vnitřní prostor samozřejmě nepostrádá dnes již běžné prvky bezpečnostní výbavy, jakými jsou airbag pro řidiče i spolujezdce či ABS. Honda myslela u svého sportovního Civicu také na komfort.
Proto jeho standardní výbava obsahuje například klimatizaci, elektrické ovládání bočních oken a vnějších zpětných zrcátek či interiér vykládaný leštěným dřevem. Za příplatek si lze objednat snad jen audiosoupravu.
K pohonu hatchbacku Honda Civic 1.8 VTi slouží zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1797 ccm se čtyřventilovou technikou a systémem proměnlivého časování zdvihu ventilů. Dosahuje největšího výkonu 124 kW při 7600/min a jeho točivý moment vrcholí 166 N.m při 7600 otáčkách za minutu. Právě posledně uvedený parametr proměnil testovaný Civic ve dravce, jakých není na českém trhu mnoho. Nejde přitom jen o maximální rychlost 223 km/h, jako spíše o zrychlení. Zejména na druhý či třetí převodový stupeň a při překročení 6000 otáček jevila Honda obdivuhodnou chuť k životu. Rádi jsme se nechali zatlačit do sedadel. Razantní jízda v nepříliš širokém pásmu otáček do hranice červeného pole, tedy bezesporu, uspokojí sportovně založeného řidiče. S výkonovými charakteristikami koresponduje kvalitně vyladěný podvozek s nezávisle zavěšenými koly na osvědčených lichoběžníkových nápravách a poněkud jedovaté kotoučové brzdy s velmi rychlým nástupem opatřené navíc ABS. Protože jsme při testu plně využívali veškerých dynamických schopností hatchbacku Civic 1.8 VTi, průměrná spotřeba bezolovnatého benzinu na 100 km mírně překročila desetilitrovou hranici.
Cena v době testu činila 682 000,- Kč