Honda Civic 4D 1.5 LS 1996 - TEST
Civic se může díky jedinečné technologii motorů VTEC pochlubit kombinací relativně vysokého výkonu při velice příznivé spotřebě paliva.
Honda je přední světový výrobce motorů s elektronicky řízeným systémem proměnlivého časování a zdvihu ventilů. Její zařízení VTEC prošlo dlouholetým vývojem a náročnými zkouškami na závodních okruzích F1 a nyní se montuje nejen do osobních vozů vyšších tříd, ale také do prodejního bestselleru se jménem Civic. Potenciálním zákazníkům Honda nabízí v tomto modelu širokou škálu provedení od dvoudveřového kupé až po pětidveřový liftback. My jsme testu podrobili čtyřdveřový sedan Civic 1.5 s luxusnější úrovní výbavy LS. Ta standardně obsahuje výškově nastavitelný volant a elektricky ovládaná boční okna. Komfort zvyšuje výškově nastavitelné sedadlo řidiče a elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka. K vyšší bezpečnosti přispívá kromě airbagů pro řidiče a spolujezdce také protiblokovací systém brzd ABS.
Na první pohled zaujme Civic 1.5 LS progresivním designem lehce nadčasové tříprostorové karoserie, jejíž tvary byly optimalizovány pomocí počítačových programů. Typickým znakem přídě automobilu jsou světlomety, protažené až do boků vozu. Interiér hondy je propracován do nejmenších detailů. Přístrojová deska je ladně zaoblena a v její střední části je kromě přehledně uspořádaného ovládání topení a větrání zabudováno také kódované autorádio s přehrávačem kazet. Vnitřnímu prostoru dominuje čtyřramenný volant a velké kruhové ukazatele. Sezení v látkou potažených anatomicky tvarovaných sedadlech je pohodlné a řazení převodovky díky krátké řadicí páce snadné a přesné. Samostatný zavazadlový prostor objemu 410 litrů lze v případě potřeby zvětšit sklopením sedadel dělených v poměru 50:50.
Jak jsme již naznačili, nejpříjemnější překvapení se skrývá pod kapotou, kde je uložen moderní šestnáctiventilový zážehový řadový čtyřválec třetí generace se systémem VTEC, s nímž motor dokáže podávat optimální výkon nejen při vysokých, ale i při nízkých otáčkách, tedy ve všech režimech jízdy. Zejména vlivem tohoto progresivního systému časování a zdvihu ventilů disponuje pohonná jednotka výkonem 84 kW a vozu s celkovou hmotností 1600 kg uděluje překvapivě slušnou dynamiku. Ověřili jsme si, že zvláště na druhý a třetí převodový stupěň dosahuje Civic velmi uspokojivého zrychlení. Honda má díky dvojítým lichoběžníkovým závěsům kol standardně velmi dobré jízdní vlastnosti. Vůz se chová přísně neutrálně a ani při ostřejším průjezdu zatáčkou na mezi adheze se příliš nenaklání a nemá tendenci ustřelit po tečně ven. K tomu také nemalou měrou přispívají čtyrnáctipalcové pneumatiky o rozměru 175/65. O hospodárnosti provozu automobilu informuje řidiče zeleně svítící Econo-kontrolka, která se aktivuje, jestliže motor Civicu pracuje v optimálním režimu. Výrobce udává při ustálené rychlosti 90 km/h spotřebu pouhých 4,8 l/100 km, což je nejméně ze všech seriově vyráběných automobilů Honda. Neměli jsme důvod pochybovat o správnosti tohoto údaje, protože jsme během testu dosáhli průměrné spotřeby 5,4 l bezolovnatého benzinu na 100 km. to jsme jezdili nejen po dálnicích, ale také v městském provozu.
Čtyřdveřový sedan šesté generace Honda Civic 1,5 LS se může stát zejména pro své kvalitní zpracování a velmi dobré jízdní vlastnosti, podtržené navíc hospodárností motoru VTEC, ideálním rodinným automobilem.
Cena v době testu činila 575 000,- Kč