Honda Civic 3D 1.6 VTi 1997 - TEST
Skutečnost, že hatchback Civic 1.6 VTi má i sportovní ambice, dokazuje zvláštní úprava švýcarského zástupce japonské značky Honda.
Mladým, dynamicky založeným řidičům připravila Honda sportovně laděnou verzi třídveřového Civiku. Ta se od sériově vyráběného hatchbacku liší především úpravou podvozku. Vůz, který jsme podrobili testu, pohání čtyřválec 1.6 l/118 kW.
Letmý pohled na 4190 mm dlouhou dvouprostorovou karoserii vozu Civic 1.6 VTi dává tušit, že se jedná o výlučný automobil, který je vhodný nejen pro běžné jezdění, ale především pro sportovní vyžití. To potvrzují kromě předního, bočního a dvojice zadní spoilerů také šestnáctipaprsková litá kola O.Z. Vnitřní prostor hatchbacku je podřízen charakteru vozidla, čemuž odpovídá nejen přístrojvá deska s červeně podbarvenými číselníky, ale rovněž sportovně tuhá sedadla s dostatečným bočním vedením. Hlavice řadicí páky přímo řazené pětistupňové přeodovky je vyrobena ze slitiny hliníku stejně jako štítek s nápisem Rallye umístěný před spolujezdcem. Nechybí ani standardně montované ABS, airbag pro řidiče a spolujezdce, klimatizace a elektricky ovládaná boční okna vpředu i vnější zpětná zrcátka.
K pohonu sportovně laděného Civicu 1,6 VTi slouží zážehový čtyřválec 1,6 l/118 kW se čtyřventilovou technikou a systémem proměnlivého časování a zdvihu ventilů VTEC. Srdce nejednoho řidiče potěší nečekaná dynamika vozu s celkovou hmotností 1485 kg a ochota motoru běžet již z nízkých otáček bez prodlevy při sešlápnutí plynového pedálu. Tyto vlastnosti spolu s kvalitním podvozkem zavěšeným na lichoběžníkových nápravých činí z tohoto hatchbacku nejdynamičtější civic, o čemž svědčí mimo jiné výrobcem udávané zrychlení z klidu na 100 km/h za rovných osm sekund. Vlivem tužšího pérování a nižší světlé výšky vozu lze zatáčky projíždět mnohdy až o 30 km/h rychleji než s běžným Civicem, a to při zachování přísně neutrálního chování. Protože jsme se při testu spíše než na závodní dráze pohybovali v běžném provozu po nepříliš kvalitních českých silnicích s asfaltovým povrchem a řadou zvlnění či výmolů včetně na mnoha místech zejména hlavního města kočičích hlav, častokrát se nám doslova tajil dech při očekávání, zda podvozek s poměrně malou světlou výškou a spoilery přečkají tyto nástrahy bez většího poškození. Dostatečně dimenzované kotoučové brzdy s rychlým nástupem, opatřené navíc ABS, vždy Civic bezpečně zastavily. Průměrná spotřeba se během testu pohybovala okolo 8.5 litru bezolovnatého benzinu na 100 km.
Cena v době testu činila 629 000,- Kč