Honda Accord 2,0i ES 1996 - TEST
Novým modelovým provedením Accordu získala Honda velmi silnou zbraň ve střední třídě osobních automobilů.
Osobní vozy Accord vyplňují v nabídce Hondy mezeru mezi dobře se prodávajícím Civicem a honosným Legendem. V povědomí evropských zákazníků, české nevyjímaje, tak trochu zastínily tento model vzdor jeho nesporným kvalitám konkurenční vozy. Nic na tom výrazně nezměnila ani skutečnost, že se Accord vyrábí od roku 1992 v britské pobočce Hondy ve Swindonu. Proto japonská automobilka uvedla v modelovém roce 1996 nové provedení Accordu, ve kterém se pokusila co nejvíce vyhovět vkusu a požadavkům zákazníků starého kontinentu. V nabídce Hondy tento model figuruje ve třech karosářských variantách: dvoudveřové kupé, sedan se čtyřmi dveřmi a kombi Aerodeck. V porovnání s předchozím modelovým provedením má nový Accord na výběr více motorů, na českém trhu je však dostupný zatím jen se zážehovými čtyřválci 2,0 l/96 kW či 2,2 l/110 kW. Oba mají čtyřventilovou techniku, druhý navíc ještě systém proměnného časování ventilů VTEC. Pro vozy poháněné dvoulitrovými motory jsou připraveny tři stupně výbavy: od základní S přes LS až po komfortní ES, provedení s výkonnějším 2,2 litrovým motorem je pouze v nejluxusnější úrovni SR. Je tedy zřejmé, že si český zákazník má z čeho vybrat. V našem testu jsme se rozhodli prověřit kvality Accord 2,0i ES se čtyřdveřovou karoserií sedan.
Accordu omlazovací kúra nepochybně prospěla. Působí reprezentativním dojmem, což u testovaného vozu ještě umocnil vysoce lesklý lak karoserie. Na druhé straně si inovovaný zástupce Hondy ve střední třídě zachoval dynamické rysy svého předchůdce, přičemž jeho design nepostrádá díky plavným a aerodynamicky čistým linkám sportovní nádech. Přestože jde o sedan s elegantně protáhlou přídí a pozvolnou, téměř náznakově stupňovitou zádí vůz připomíná spíše kupé. V porovnání se svým předchůdcem má přepracovanou masku chladiče, která jej stylisticky spojuje s modely Civic a Shuttle. Interiér překvapí svou prostorností, stejně jako zavazadlový prostor o základním objemu 405 litrů, pohodlně přístupný díky rozměrnému víku. Zajímavě řešená palubní deska obsahuje dobře čitelné přístroje a řidič má pohodlně v dosahu všechny ovládací prvky. To platí i pro příplatkovou audiosoupravu a systém větrání a topení, soustředěné do středové konzoly. Ta navíc dřevěným obložením přispívá k pocitu pohodlí a útulnosti. Škoda jen, že čalounění kabiny a pohodlných sedadel s dobrým bočním vedením je v úrovni ES pouze textilní a nikoliv třeba alternativně kožené. Další přednosti nového Accordu spočívají v jeho poměrně bohaté standardní výbavě, což mu u zákazníků jistě přinese body k dobru. Stupeň EX konkrétně zahrnuje airbagy pro řidiče a spolujezdce, elektrické ovládání bočních oken a seřízení vnějších zpětných zrcátek, centrální zamykání s dálkovým obládáním a imobilizérem či protiblokovací systém ABS. Mezi prvky výbavy, které nejsou ani ve vyšší střední třídě samozřejmostí, patří například samočinné zavření oken po zamknutí vozu a tempomat s ovládacími prvky na volantu. za příplatek si zákazník musí kromě již zmíněné audiosoupravy pořídit prakticky jen díly vylepšující vzhled automobilu, čili zadní spoiler a lité disky kol.
První věc, která nás po spuštění motoru Accordu 2,0i příjemně překvapila, je jeho neobyčejně vyrovnaný a především tichý běh. Zásluhu na tom samozřejmě má také důkladné odhlučnění kabiny, na které Honda kladla při vývoji nejnovějšího modelového provedení Accordu značný důraz. Přestože se pod kapotou testovaného vozu neskrýval chválou opěvovaný a výkonný čtyřválec 2,2 se systémem VTEC, nemuseli jsme příliš litovat. Ukázalo se totiž, že plně postačí i o 14 kW slabší motor 2,0 l/96 kW, jenž se postará o více než dostatečnou jízdní dynamiku Accordu. Díky čtyřventilovému rozvodu se tento čtyřválec vyznačuje velkou pružností, což ocení především lenivější řidiči. Řazení pětistupňové mechanické převodovky je ovšem snadné a poměrně přesné. Její páka sice vypadá v porovnání s dřevěným obložením středové konzoly poněkud nevzhledně, ale o to lépe padne do ruky. Honda jistě věnovala velkou pozornost také konstrukci podvozku, protože vůz má příjemné jízdní vlastnosti, postrádající i při sportovnějším stylu cestování jakékoliv záludnosti. Pérování je přitom naladěno dostatečně komfortně, jak se na kvalitní vůz dané třídy sluší. Pouze brzdy, které lze jinak považovat za přiměřeně účinné, by mohly mít vzhledem k dynamice Accordu o poznání rychlejší nástup.
Honda Accord 2.0 i ES v modelovém provedení pro rok 1996 se podle výsledků našeho testu řadí mezi nejvyspělejší vozy střední třídy na českém trhu. Uživatel totiž neocení jen její působivý, i když trochu méně výrazný styling. Jeho přízeň si tento automobil získá také relativně vysokými jízdními výkony a vlastnostmi, jakož i rozumnou spotřebou paliva, podle továrních údajů 8,77 litru bezolovnatého benzinu vystačí na 100 km.
Cena v době testu činila 759 000,- Kč