Jawa Minor I
Jawa si získala svého času proslulost skvělými motocykly, ale předtím se zapsala také do naší automobilové historie.
Krédem zakladatele továrny Jawa ing. Františka Janečka bylo vymýšlet a vynalézat. Dokazují to například patenty na zdokonalení obloukové lampy, zařízení pořizujícího fotografický záznam zvuku s možností reprodukce i přístroj pro psaní reklamních náposů, jehož princip překlápění čtvečků se symbly začala používat i firma Signaltron. Technicky nadaný syn sedláka se po 1. světové válce na modernizace starých zbraní v Mnichově hradišti, kterou v roce 1922 rozšířil o původně zájezdní hospodu Na zelené lišce v Praze. Když musel o sedm let později změnit výrobní program, zakoupil licenci motocyků Wanderer, což se mimochodem odrazilo také v názvu firmy Jawa.
Z výroby motocyklů německé konstrukce nic skvělého v Praze nevzešlo, a proto se Jawa přeorientovala v roce 1934 na výrobu malých automobilů. nejprve si opět pořídila licenci, a to na vozy značky DKW. U nás se označovaly Jawa 700 a není bez zajímavosti, že z nich byl odbozen i jeden z prvních aerodynamicky vytříbených automobilů na světě, opatřený karoserií Jaray. Spolu s dalšími šesti vyvinutými typy v uzavřeném i otevřeném provedení se Jawa zařadila mezi průkopníky aerodynamického automobilu. Poznatky získané z jejich vývoje se samozřejmě promítly do sériově vyráběných automobilů. Jedním z nich byl také lidový vůz Jawa Minor I, jenž se na trhu objevil v roce 1938.
Minor I měl dvoudový dvouválcový motor o zdvihovém objemu 616 ccm, uložený v předním rozvidlení páteřového rámu, probíhajícího podélnou osou vozu. Podobně jako sedmistovka měl třístupňovou mechanickou převodovku a vpředu i vzadu dělené nápravy. Minor I se zpočátku prodával se čtyřmístnou dvoudveřovou uzavřenou karoserií, ale později se nabízel také jako kabriolet (ten si objednal například policejní úřad) i dvousedadlový roadster. Vedl si úspěšně i na sportovním poli, když se ve své třídy umisťoval často na nejpřednějších místehc. To se týkalo také nového typu Minor, vyráběného ale po válce v Aeru a Motorletu.
Konstruktéři Jawy se činili a již koncem třicátých let překvapili svět řadou pokrokových technických řešení. Však se také o pražské továrně hovořilo jako o pankrácké chytrovně. Zásluhu na tom měl konstruktér Zdeněk Pilát, který v prvním prototypu Minuru I zkoušel uložení motoru napříč před přední nápravou. Svět tuto koncepci objevil až téměř o dvacet let později díky anglickému Autinu a Morrisu Mini Minor. Jawa také získala světové prvenství použitím dvouválcového motoru v kombinaci se systémem transaxle, tedy spojením motoru nosnou páteřovou troubou a spojovací hřídelí se společnou skříní převodovky a rozvodovky zadní nápravy. Řešení, které se mnohem později objevilo například v automobilech Porsche, bohužel v jawě zůstalo jehom na papíře. Psal se totiž rok 1939...
To, že Jawa Minor i byl spolehlivý a svižný automobil, kterému nevadily žádné kopce, se přesvědčil i Pavel Bujárek z Bystré u Jilemnice. (1996) Zalíbil se mu Minor v provedení dvoumístný roadster, který vlastnila rodina herečky olgy Schoberové. je víc než pravděpodobné, že v něm tato hvězda stříbrného plátna také jezdila. pavel Bujárek nakonec roadster v roce 1970 koupil, i když s nám strýce Olgy Schoberové nechal ještě tři roky jezdit. tato kuriózní situace skončila, když pan Schober prohlásil, že o Minor mají zájem různí Pražáci a ať si jej tedy radději nový majitel již vezme, než dojde k druhému prodeji. Elegantní roadster byl i po těch více než pětatřiceti letech stále v původním stavu včetně choulostivých chromovaných dílů, takže dostal víceméně jen nový lak a bylo nutno opravit výdřevu karoserie. neprošel tedy dodnes generální opravou a to mu bude pomalu šedesát a tachometr ukazuje dobrých čtvrt milionu kilometrů. Pavel Bujárek totiž nemá Minor jen pro okrasu. S manželkou si v něm vyjeli na dovolenou po Evropě a dvakrát překonávali Alpy, přičemž se vyšplhali až k ledovci Grossglockner. není bez zajímavosti, že na více než 5000 km dlouhé trase činila průměrná spotřeba jen 5,75 litru benzinu na 100 km. Minor absolvoval také okruh Ruskem při celosvětovém srazu veteránů v Rize. V roce 1988 vyhrál dvoudenní Rallye Tatry pro vozy vyrobené do roku 1950, když na trati s rychlostními vložkami za sebou nechal tříkarburátorové BMW 315.