FSO Truck DC 1.9D Atarex 1D 1996 - TEST
Po osmi letech se budeme na našich silnicích opět setkávat s automobily polského výrobce. Jedná se o tři varianty vozidel FSO Truck se vznětovými motory.
Na ložnou plochu těchto malých nákladní automobilů je možno naložit náklad o hmotnosti od 600 do 910 kg. Záleží na tom, pro jakou variantu se při pořizování rozhodnete. Nám jejich výhradní dovozce do ČR a SR zapůjčila FSO Truck DC 1.9D s laminátovou skříní Atarex 1D, jejíž objem je 3,7 kubických metrů.
Nejen přední čelo se znakem FSO a celá přední maska, ale už pouhý pohled zvenčí na karoserii, pouze uprostřed uříznutou, vyvolá u pamětníků plastické vzpomínky na luxusní osobní vůz Polonez, který za ty roky své existence jenom o něco povyrostl. Polský výrobce dokonce zůstal věren i osvědčené přístrojové desce, vyrobené z plastu černé barvy a osazené jenom nejnutnějšími přístroji (bez otáčkoměru a s dosti hlasitě tikajícími elektrickými hodinami). Byla na ní pestrá paleta známých světelných symbolů kontrolek, ale zdaleka ne všechny plnily své poslání. Například nevyužito zůstalo vyhřívání zadního skla, nebo sedadlo řidiče. Volant je výškově seřiditelný, což je velice nutné, protože řidič musí zvolit takovou polohu, aby přemohl řízení hlavně při parkování. O montáži posilovače řízení se totiž zatím jenom uvažuje. Dvojitá kabina je schválena pro pět osob. Na zadních sedadlech bychom ale nechtěli cestovat moc daleko. Přední sedadla jsou však pohodlná a ani přes čtyři sta kilometrů ujetých v jednom dnu se díky jim nepodepsalo na naší únavě.
Než otočíte klíčkem ve spínací skříňce do mezní polohy, aby mohl dieselový motor výrobce Automobiles Citrën naskočit, můžete si v klidu zrekapitulovat denní rozvrh. Než shasne signalizace žhavení napočítáte mnohí tiknutí už zmíněné palubní časomíry. FSO Truckem jsme během naší zkušební jízdy pomáhali kolegům ze Světa motorů rozvážet miliónové vydání po celé republice. Když jsme vyjížděli od rampy tiskárny naloženi 600 kg (3000 ks časopisů) bylo to na akceleraci vozu osazeného 51 kW motorem znatelně cítit. Ani v zatáčkách se automobil nechoval zrovna poslušně a vysloveně si říkal o velice rozvážnou a tím i bezpečnou jízdu. Během postupného a pohodlného vyprazdňování útrob laminátové skořepinové skříně, se jízdní vlastnosti úměrně zlepšovaly.
Výhradní dovozce polských užitkových automobilů FSO Truck jich chce během letošního roku prodat na našem trhu rovnou stovku. Díky příznivému poměru užitkové hodnoty k ceně, ale třeba i možnosti zvolit si různou nástavbu, to není cíl nedosažitelný.
Cena v době testu činila 363 000,- Kč bez DPH