Ford Mondeo GT plus 2,5i V6 1997 - TEST
Provedení GT plus je v široké modelové nabídce oblíbeného Fordu Mondeo určeno pro nejnáročnější zákazníky, kteří vyžadují luxus a dynamiku, a to vše v neokázalém balení.
Možná to byl pečlivě promyšlený záměr marketingových manažerů Fordu, ale zvnějšku se prostě špičkový dvouprostorový pětidvěřový model Mondeo GT plus od svých skromnějších bratří až na pár drobností nijak neliší. Zpočátku se nám tato filozofie příliš nepozdávala, přece jenom nějaký ten spoiler na zádi nebo výraznější přední nárazník by sportovně laděnému vozu jenom prospěly. Až teprve za nějaký čas jsme si uvědomili, jak moc jsme se mýlili. Písmena GT totiž nejsou v názvu tohoto Mondea jen tak zbůhdarma. Grand Tourismo se do češtiny přeloží jen těžko, a když ano, stejně překlad nedokáže plně vystihnout význam těchto dvou slov. Ten se pozná až při cestování na velké vzdálenosti. Dopředu můžeme prozradit, že v případě Fordu Mondeo GT plus byla myšlenka spojit dohromady vrcholný luxus a dynamiku bez výraznější újmy na komfortu naplněna bezezbytku.
Vnitřek GTčka je už zcela jiný svět, a proto o zaměření vozu nemůže být pochyb. Přední anatomická sedadla nabízejí prvotřídní boční vedení a jsou stejně jako ta zadní provedena v hodnotně působící kombinaci tkaniny a kůže. Rovněž vzadu je nadbytek prostoru ve všech směrech. Pamatovalo se i na ty, kteří občas musí chtě nechtě usednou na prostřední místo - standardně se pro ně montuje třetí opěrka hlavy a plnohodnotný tříbodový bezpečnostní pás. Určitě ani hodně náročného uživatele nezklame sériová výbava. V jejím předlouhém seznamu najdeme mimo jiné airbag řidiče i spolujezdce, klimatizaci, elektricky ovládaná přední okna i zrcátka s vyhříváním, dvojité centrální zamykání s dálkovým ovládáním, protiblokovací a protiprokluzové zařízení nebo výškově i podélně nastavitelný volant s koženým čalouněnín mohutnoho věnce.
V očekávání nevšedního zážitku z jízdy jsme se tentokrát ovšem nechtěli nechat očarovat komfortem. nejúčinnější obranou bylo spouštění motoru, Neobyčejně kultivovaný vidlicový šestiválec Duratec o zdvihovém objemu 2544 ccm nevyniká ani tak výkonem 125 kW, ale hlavně pružností zčásti reprezentovanou hodnotou 220 N.m při 4250/min a tichostí. Strohá čísla však jen těžko vystihnou to hlavní, co tento agregát nabízí. To se pozná až při jízdě, kdy si řidič uvědomuje i vyváženou souhru citlivě reagujících pedálů s přesnou pětitupňovou mechanickou převodovkou, díky níž může naplno využít skrytý potenciál motoru. Zejména ve městě přišla vhod nevídaná pružnost v rozpětí 1500 až 6000/min. Překvapil nás pouze poněkud nezvyklý nárůst točivého momentu s mírným poklesem o nějakých 15 N.m mezi přibližně 2800 a 3500/min. V praxi to při zrychlování vypadalo, jako když duratec tančí waltz: zpočátku kouzlil elegentní obloučky, pak přišlo mírné zaváhání, a potom následovala dynamická dvojitá spinová otáčka. To když se ke slovu dostaly kratší větve sacího potrubí a naplno zabralo všech čtyřiadvacet ventilů.
Po pravdě řečeno jsme si mysleli, že tento motor nás již nemá čím překvapit. Chyba lávky. Pohánel sice provedení Mondeo Ghia předchozí generace, ale teprve ve sportovním mondeu ukázal, že umí být nejenom šlechtic s vybranými mravy, ale když na to přijde, také pravý sportovec. Proto jsme se s GTčkem nejlépe cítili mimo město. Výpadovka se po chvilce začala nervózně vlnit a až nyní jsme mohli naplno vychutnat kvality podvozku s nadprůměrně přesným vedením kol a tužší charakteristikou pérování. To sice nechalo pocítit každou záplatu na pražských vozovkách, teď však neomylně drželo vůz v ostrých zatáčkách a zaručovalo jisté chování ve vysokých rychlostech. Díky pneumatikám o rozměru 205/50 R 16 nebyl žádný problém s přenosem mohutné síly motoru na vozovku, a tak si na suchém a hlavně kvalitním asfaltu protiprokluzový systém přišel na své jen při vysloveně dravém stylu. Stačilo však několik prvních kapek deště a nezaměnitelné drnčení systému TCS spolu s varovnou kontrolkou důrazně nabádalo k ostražitosti.
V kategorii luxusních a sportovně laděných automobilů střední třídy je obdobných vozů jako Ford Mondeo GT plus skutečně jako šafránu. Zvážíme-li prostorný interiér, bohatou výbavu, klavitní pohonné ústrojí v čele se šestiválcem 2,5l/125 kW ajeden z nejlepších podvozků ve tříde, pak je základní cena 791 475 korun velmi zajimavá. Kupodivu ani provozní náklady reprezentované zejména spotřebou paliva nejsou u tohoto vozu nijak přehnané: ve městě jsme se stejně jako při dynamickém stylu pohybovali kolem přijatelných 10 l/100 km. Snad jediná výtka se týká klimatizace s nepříliš přesvědčivým výkonem. V oblasti vzhledu vozu jsme v průběhu testu změnili názor a usoudili, že nenápadný design je zcela v souladu s charakterem tohoto modelu GT. Koneckonců pro ty, kteří si rádi zvýrazní sportovní image svého vozu, je připravena kompletní sada originálních dílů včetně jiného předního nárazníku, zadního spoileru a mohutných nástavců prahů.
Cena v domě testu činila 791 475 ,- Kč