Ford Mondeo Ghia 2,5i 24 V 1997 - TEST
Nový Ford Mondeo, který měl výstavní premiéru na pařížském autosalonu jsme již představili. Krátce nato jsme při novinářské prezentaci na Sardinii mohli za jeho volantem absolvovat první kilometry. Jaké je pozice úspěšného automobilu střední třídy na břehu trhu rozbouřeného řadou konkurentů?
Mondeo spolu s americkými sourozenci již působí na jedenadevadesáti trzích celého světa. Jeho nejnovější modelové provedení vznikalo společnou rukou v Kansas City v Missouri a v belgickém Genku. Pro ilustraci, současná celosvětová produkce představuje dva miliony vozů ročně, z toho 1,2 milionu připadá na Evropu a belgická továrna nyní jede na tři směny. I to je závazek pro další vylepšení úspěšného Fordu.
Od ledna bude Ford Mondeo prvním v historii značky, který nabídce boční airbagy, objednat půjde i navigační systém. Bezpečí byla věnována mimořádná pozornost, nicméně úspěšnost vývojářů vynikne až v kritických situacích, do kterých se nepochybně žádný z majitelů Mondeo dobrovolně nechystá dostat. V každodenním používání jsou kromě zvětšení prostoru před zadními sedadly o 40 mm důležité především novinky, které zaznamenala podvozková část. Změnami na zavěšení kol vpředu i vzadu a upravením pružinové geometrie na přední nápravě došlo k výraznému posunu v jízdních vlastnostech i snížení vnitřního tření o 50 procent. K dispozici jsou dvě verze včetně sportovní s tužším nastavením podvozku. A právě na komfort jízdy vsadili konstruktéři při úpravách.
Na zhruba dvousetkilometrovém okruhu jsme měli možnost zažít pocity dokumentující úspěšnost jejich práce. Z celé nabízené palety motorů jsme dostali k dispozici ten nejvýkonnější, 2,5litrový šestiválcový Duratec se 24 ventily v kombinaci se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou. V režimu sport se jízda mění v let na měkkém koberci podmalovaný dunivým, nicméně dobře utlumeným zvukem výkonné pohonné jednotky. Čtyřdveřové provedení se na českém trhu nabízí za 824.659,- Kč a my jsme navíc ocenili další doplňkovou výbavu. S kulisou hudby linoucí se z vestavěného přehrávače kompaktních disků jsme vyzkoušeli podvozek na nepříliš kvalitních silnicích s množstvým kopců. Vyspělé Mondeo si s přehledem poradilo jak s výmoly, tak s bočními náklony. Věříme, že ani dlouhé cesty nebudou posádce působit vážnější problémy. Po prvních zkušenostech můžeme říci, že v Genku asi hned tak nebudou mít důvod ke zrušení třísměnného provozu.
Cena v době testu činila 824 659,- Kč