Ford Ka 1996 - nový model
Mít stroj času, bylo by nepochybně nesmírně zajímavé znát názor Henryho Forda na model Ka, který si v těchto dnech odbývá prodejní premiéry na většině evropských trhů a na český dorazí na jaře. Na novodobý "vůz pro každého" s tvary jako když nahlédnete za oponu předělující dvě tisíciletí a zároveň se vrátíte k prvním výrobkům Fordu, které spojovala dostupnost.
I když zakladatel legendární značky byl člověk pověstný přísností, myslíme si, že by se mu tvář brzy rozjasnila. Nejen tvary, ale i chování vozu, jak jsme si při prvních seznamovacích kilometrech mohli ověřit, jsou nadmíru milé a poddajné.
Nad Sardinií se otevřelo nebe a proudy vody bičovaly silnice, po nichž se jako had táhla řada Káček. Málokdy se první prototyp tyk přiblíží sériově vyráběnému vozu jako v tomto případě, a to nemluvě o zachování prvního jména, pocházejícího z egyptské mytologie. Při vývoji používali konstruktéři tři testovací skupiny řidičů. Profesionály techniky, ženy a také osoby jako kupříkladu mistr světa F1 Jackie Stewart. Technici dali vzou přesnost, ženy přispěli emocemi, závodník pomohl doladit podvozek. Ten ostatně vychází z nové generace Fiesty, jen celková délka automobilu je téměř o jedenadvacet centimetrů kratší. Rozvor 2,45 m s minimálními převisy tak podtrhuje charakteristiku automobilu, který vypadá jako bublina nejen zvenku, nýbrž i po usednutí za volant a futuristicky řešenou přístrojovou desku.
Skvělému pocitu přispívá bohaté prosklení i skvěle vypočítané umístění důležitých ovládacích prvků. I když se sice ka nabízí v několika barevných odstínech, zato pouze s jedním druhem vnitřního čalounění, nechybí poměrně bohatá výbava, v níž z bezpečnostních prvků je standardně airbag řidiče, pro potěšení pak není problém zvolit audiosoupravu s CD přehrávačem. Na předních sedadlech není s místem opravdu žádný zádrhel a nezklamou se ani osoby s vyšším vzrůstem. O to bolestnější je prostor před zadními sedadly, které jsou opravdu pouze na dětskou míru. Zavazadlový prostor je pak větší nákupní taškou.
I pro pohon je zatím vyčleněn pouze jeden motor, zážehová jednotka 1.3/44 kW s dostatečnou dynamikou a výrobcem udávanou průměrnou spotřebou 5,9 l/100 km.
Stírače odhazovaly z předního okna proudy vody, motor tiše vrněl a kvalitně reprodukovaná hudba s kompaktníh disku dávala zapomenout na činu vně kabiny. Ford Ka splnil cíl svých tvůrců, totiž vyrobit malé auto se znaky velkého vozu. K zajímavé novince na automobilovém trhu se ještě v budoucnosti blíže vrátíme.
Cena v době testu nebyla známa.