Ford Escort CLX Kombi 1,8 D 1996 - TEST
Jak prokázal náš test, nejprodávanější model Fordu na našem trhu - Escort - patří mezi nejvyzrálejší automobily nižší střední třídy.
Německý evergreen Escort se vyrábí od roku 1980 a patří k nejúspěšnějším modelům automobilky z Kolína nad Rýnem vůbec. Zatím poslední generace, která prošla poměrně ráznými změnami v roce 1995, plní roli bestselleru i v České republice. Ford Escort se totiž u nás stal loni s 2005 prodanými automobily nejžádanějším automobilem s modrým oválem ve znaku. Není divu, vždyť jak ukázal test, poměr mezi nabízenou užitnou hodnotou a cenou činí z Escortu velmi zajímavou nabídku především pro rodinu s více dětmi. Tuto skutečnost v našem případě ještě podpořilo praktické provedení kombi se vznětovým motorem 1,8 l/44 kW.
Karoserie konzervativních tvarů koresponduje s celkovým dojmem z vozu. Záď je u kombíku zaměřena na praktičnost, což dokládají svislé koncové svítilny, rozměrné páté dveře i nárazník se sníženou hranou pro pohodlnou manipulaci se zavazadly. Na střeše najdeme sériově montovaný nosič, který dodává vozu spolu s designem plastových krytů kol sportovnější švih. Interiér v tmavých odstínech se nese v již podstatně mladistvějším duchu. Přístojová deska zaslouží pochvalu, a to jak za vzhled a zpracování, tak i příkladnou ergonomii. Čtyřramenný volant poměrně malého průměru ukrývá ve svém mohutném středu sériově dodávaný airbag. Díky příjemně tlustému věnci a standardnímu posilovači řízení se s ním skamarádí každý řidič, stejně jako s řadicí pákou pětistupňové mechanické převodovky. V provedení CLS jsme si pochvalovali centrální zamykání v kombinaci s alarmem a imobilizérem i z místa řidiče elektronicky otvíratelné páté dveře. Aby se zamezilo stiskem tlačítka náhodným odjištěním zámku za jízdy, je možné takto ovládat zadní stěnu pouze s vypnutým zapalováním. Poněkud překpavily ručně stavitelná zrcátka nebo absence vnitřní cirkulace vzduchu, což ale kompenzovala elektricky stahovatelná přední okna. Sedadla jsou německy tvrdá s příjemným plyšovým čalouněním jako u křesla v obýváku. Oproti němu jim ovšem nechybí ergonomie profilování, takže při delší jízdě nehrozí bolesti zad cestujících. Skladný zavazadlový prostor má základní objem 460 litrů, který lze postupným sklápěním zadního děleného opěradla nebo i pouze jednodílného sedáku zvětšit až na 1425 litrů. Rodinnému zaměření odpovídá i vyladění podvozku. Z důvodu značné užitné hmotnosti 562 kg se zadní náprava vyznačuje tužším pérováním. Escort se díky tomu sice nenaklání, na nerovnostech v zatáčce ovšem prázdnému vozu mírně poskakuje záď. Při větším zatížení se však zlepší komfort tlumení a vůz se chová neutrálně s lehkou tendencí k přetáčivosti.
Účinné brzdy doplňuje sériově ABS patřící k významným kladům tohoto vozu. Motor s největším výkonem 44 kW a točivým momentem 110 N.m při 2500 1/min je vzhledem k celkové hmotnosti 1698 kg poddimenzovaným, zvlášť při plném zatížení. Spotřeba nafty ale vyhoví šetřivým povahám: po městě jsme jezdili za 6,5 až 7 litrů na 100 km, zatímco při polovičním zatížení a jízdě na hranici rychlostních limitů mimo dálnici si Escort vyžádal velmi slušných 5 l/100 km. Ford Escort v provedení kombi, luxusnější výbavě CLX a se vznětovým motorem stojí 466 284,- Kč včetně DPH.
Cena v době tzestu činila 466 284,- Kč