Ford Fiesta Flair 1,25i 16V CTX 1996 -TEST
Motor o skromném objemu 1,25 l ve spojení se samočinnou převodovkou nebudí zrovna dojem hbitého automobilu do města.
Stává se často, že člověk v oblasti motorismu znalý dokáže již při pohledu na některý z technických údajů udělat nekompromisní závěr o kvalitách automobilu. A nemusí být odborník, aby věděl, že malý vůz do města a samočinná převodovka v něm je sen každé ženy. Dynamičtěji založenému řidiči však takový automobil velkou službu nevykoná. První předsudek je tedy na světě...
Dalším předsudkem, který se týká již konkrétně Fordu, je hlučnost jeho bezestupňové samočinné převodovky CTX. U nové Fiesty jde i tento fakt stranou, neboť místo původních 320 článků převodového řemenu je jich nyní 440. Automobil se s novým ústrojím rozjíždí díky účinnějšímu přenosu točivého momentu plynuleji a rovněž klesly výkonové ztráty. Co se týká zdvihového objemu čtyřválcové jednotky, 1242 ccm zcela dostačuje. Především díky čtyřventilové technice je výkon 55 kW na přesně 1000 kg vážící vůz tak akorát. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládně tato Fiesta za slušných 13,3 s., tedy přibližně o 1 s pomaleji než s mechanickou pětistupňovou převodovkou. Podstatně lepší je pružnost. Na akceleraci z 60 ana 100 km/h potřebuje 7,9 s, zatímco kolega při čtvrtém rychlostním stupni o dobré 4 s víc. Pokud dáváme rovnítko mezi samočinnou převodovku a vysokou spotřebu, musíme u Fiesty i tento předsudek přehodnotit. Průměrná spotřeba 7,9 l/100 km sice není v této třídě nejnižší, ale s takovým komfortem a navíc při častých jízdách po městě je zcela odpovídající.
Kdo si myslí, že vozy nejnižší třídy patří do města nejen svými rozměry, ale i komfortem pérování, zaznamenává další přesudek, který je u fordu bezpředmětný. Hrbolatá silnice nebo kočičí hlavy ho nevyvedou z míry. Příjemný posilovač řízení a dobré brzdy, které zvládnou zastavit vůz ze stokilometrové rychlosti na 41,2 m, přispívají k nerušené pohodě za volantem. Tu dolaďuje světlý interiér s líbivým tvarem přístrojové desky a zdařile provedená sedadla. Také předsudky o nedostatku místa pro cestující mizí jak pára nad hrncem. Pouze zavazadlový prostor o objemu 250 litrů je dědictvím po starším modelu. Snad jediným záporem Fordu Fiesta 1,25i se samočinnou převodovkou CTX se zdá být jeho cena. V době testu sice ještě nebyly stanoveny bližší údaje o verzích a ceníku nových Fiest pro český trh, jejich uvedení se očekává na začátku druhé poloviny letošního roku, ale v Německu činí cena tohoto modelu 24 450 marek, za které zákazník ovšem získá plně vybavený vůz s komfortní obsluhou.
Cena v době testu na německém trhu činila 24 450,- DEM