Ferrari 550 Maranello 1996 - TEST
Movití příznivci automobilů se vzpínajícím se ořem ve znaku se mají opět na co těšit. Zasloužil se o to zbrusu nový supersport Ferrari 550 Maranello.
Ferrari 550 Maranello lze považovat za obzvlášť působivý příspěvek k oslavám padesátileté existence této prestižní automobilky, byť ta svou nejnovější supersportovní dvousedadlovku tímto způsobem kupodivu neprezentuje. Vůz nahradil v její nabídce proslulý model 512 Testa Rossa, jenž mimochodem získal titul nejdéle vyráběného vozu automobilky z Maranella. Pětsetpadesátka je samozřejmě jeho kvalitativně vyšší nástupce, což prokázaly již porovnávací zkoušky na továrním okruhu ve Fioranu. Tam totiž zajela kolo o více než tři sekundy rychleji než její předchůdce Testa Rossa, přestože ten se vždy řadil mezi největší přeborníky na závodní okruhy.
Jak je na první pohled zřejmé, designérské studio Pininfarina odvedlo na modelu 550 skvělou práci, přestože se přitom muselo vyrovnat nejen s umístěním motoru v přední části vozu, ale také například s požadavkem na všestranné využití pětsetpadesátky s cílem přitáhnout co nejvíce odběratelů. Nicméně nový přírůstek v nabídce Ferrari si charakteristické rysy supersportů z Maranella zachovává. V porovnání s předchozím modelem 512M jenž má ovšem motor před zadní nápravou, však nevyhlíží tak brutálně, a to zřejmě díky plavějším linkám a zaoblenějším tvarům karoserie. Konec konců, toto Ferrari již bylo navrhováno pro příští století, což výrobce neopomíná hrdě zdůraznit. Ve středu pozornosti designérů od Pininfariny ovšem nestály jen líbivé tvary. Nový vůz má také velmi propracovanou aerodynamiku a dokonce se říká, že jde o dítě zkušebního větrného tunelu. Důkazem jsou například velmi nízký součinitel odporu vzduchu cx = 0,33 a minimální citlivost vozů na účinky bočního větru.
Jak již tradičně napovídá typové označení vozu, jeho mohutná zadní kola s pneumatikami 295/35 ZR 18 roztáčí zážehový motor o objmeu 5,5 l. Tento vyspělý vidlicový dvanáctiválec konstrukčně vychází z motoru V12 pro Ferrari 456, konkrétně z něj převzal blok z lehké hliníkové slitiny. V porovnání s ním však má při shodném zdvihovém objmeu 5474 ccm o 32 kW větší výkon, čili 357 kW při 7000 otáčkách za minutu. Také točivý moment motoru pětsetpadestáky je úctyhodný, neboť činí 568,5 N.m/5000 1/min. Na těchto skvělých parametrech mají zásluhu nejen čtyřventilová technika DOHC, ale také automobilkou Ferrari patentovaný systém proměnné délky sacího potrubí i výfuková soustava s regulovatelným tlakem, obdobná jako zařízení v modelu F 50. Motor o celkové hmotnosti 235 kg je dále opatřen elektronickým systémem vstřikování Bosch Motronic 5,2 a pětsetpadesátka s ním dosahuje navýsost slušné jízdní výkony: největší rychlost 320 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h za 4,3 sekundy. Dračí síla vidlicového dvanáctiválce ve spojení se šestistupňovou mechanickou převodovkou je však na běžných silnicích, kam má nejnovější přírůstek z maranella také namíženo, prakticky nevyužitelná. n druhé straně však jistě podpoří sportovní ambice majitelů tohoto působivého vozu například na závodních okruzích.
Způsob stavby 550 se nevymyká zvyklostem maranellské automobilky. K vysoce tuhému rámu z ocelových trubek je prostřednictvím zvláštní spojovací slitiny Feran přivařena lehká hliníková karoserie. Celek je natolik odolný proti nárazům, že vůz splňuje i nejpřísnější evropské a severoamerické bezpečnostní předpisy. Skvělý supersport musí samozřejmě mít brzdy odpovídající jeho jízdním výkonům. Nové Ferrari v tomto ohledu rozhodně nezaostává, neboť využivá techniky vozů F1. Na všech kolech má kotouče s vnitřním chlazením a čtyřpístové třmeny, přičemž na vývoji brzdové soustavy spolupracovala proslulá firma Brembo. Ve výbavě vozu nechybí ani systémy ABS a SR, z nichž posledně uvedený pracuje ve dvou režimech: normálním pro jízdy na běžných komunikacích nebo sportovním.
Ferrari uvede svého nejnovějšího superoře nejprve na evropský kontinentální trh, a to již během letošního září. Provedení s řízením vpravo bude k dispozici až v březnu 1997. O měsíc později si model 550 Maranello budou moci pořídit také zákazníci v USA, Japonsku a Austrálii. Výrobce již také zveřejnil cenové relace a například v Německu bude pětsetpadesátka k mání za 324 000 DEM.
Cena v době testu na německém trhu činila 324 000 DEM