Citroën ZX 1.4i 1996 - TEST
Nejdůležitějším požadavkem, který dnes kupující kladou na nový vůz, je maximální bezporuchovost po celou dobu jeho životnosti. Citroën ZX splnil v testu toto očekávání jen částečně.
Automobily Citroën ZX brázdí evropské silnice již řadu let. Proto jsme se rozhodli s provedením ZX 1.4i Avantage absolvovat dlouhodový test na 100 000 kilometrů. Test začal 1. srpna 1992. Přesně po jedenácti dnech a 4761 ujetém kilometru se ZX poprvé neplánovaně zastavil. Vůz totiž chytil výmol na vozovce a toto setkání se neobešlo bez proražení pneumatiky pravého předního kola a poškození ráfku. Takové nehody však mohou potkat každý vůz, a tak nebylo třeba kazit si náladu hned zpočátku. Automobil však neujel ani 20 000 km, a již se z tunelu nad převodovkou ozýval zvuk jak z mlýnku na kávu. Poté, jako mávnutím kouzelného proutku, se dalších 1000 km nic mimořádného nestalo, až najednou při překročení rychlosti 60 km/h začala neúnavně vrzat a skřípat řadicí páka. Proto musel citroën v červnu roku 1993 neplánovaně do servisu, kde mechanici pořádným množstvím vazelíny závadu odstranili. To bylo v době, kdy všechny nově vyráběné vozy francouzské automobilky s motory 1.4 a 1.6 dostávaly novou kulisu řazení.
Dva dny před koncem téhož roku, 29. prosince 1993, poprvé stávkoval motor. Tachometr ukazoval 35 586 km a automobil se zastavil přímo uprostřed rušné křižovatky v dopravní špičce. Léto 1993 přineslo modelu ZX 1.4 Avantage jen jedno: stal se stálým zákazníkem odtahové služby ADAC. Čtyřválec občas nenaskočil nebo vypověděl službu během jízdy. Než se na tachometru objevil 70 951 ujetý kilometr, musel vůz třikrát kvůli problémům s motorem do dílny, kde museli mechanici vyměnit kompletní rozdělovač.
Závady však provázely Citroën ZX nadále. Po 73 760 km odešlo elektrické ovládání pravého vnějšího zpětného zrcátka. První problémy se spojkou, která začínala zabírat stále později, se objevily po ujetí téměř 85 000 kilometrů. Obtíže neminuly ani do té doby bezchybně fungující mechanickou pětistupňovou převodovku. Jedničku i zpátečku šlo řadit stále obtížněji. Když se na tachometru objevil údaj o počtu ujetých kilometrů 86 520, ZX se zcela pominul. Levý přední světlomet začal znenadání svítit do země, zatímco pravý pánu bohu do oken. Po ujetí 103 814 kilometrů ve všech možných i nemožných rozích nepříjemně skřípalo čalounění. Nejen vůz, ale i řidič byli na konci s dechem. Předposlední májový den roku 1994, 30. května, byl test se smíšenými pocity ukončen, přičemž Citroën ZX 1.4i Avantage ujel vzdálenost úctyhodných 100 000 km.
Z elektrických dílů citroënu vydržel do konce testu pouze spouštěč, ostatní byly průběžně vyměňovány. V nejlepším světle se však ukázaly díly motoru. Největší hodnota opotřebení ve vložkách válců byla pouhé 0,2 mm, což hovoří o vysokých kvalitách francouzských motorů. Všechny ventily sedla i vačkový hřídel vykazovaly normální opotřebení. V závěru testu si řidiči nejvíce stěžovali na převodovku. Zuby kola pátého stupně a zpětného chodu byly omleté, a proto se přes řadicí páku přenášel do interiéru nepříjemný hluk. Antikorozní ochrana vnějších částí karoserie zabezpečila celý její povrch, jen vnitřní sloupky vykazovali na konci testu počáteční známky koroze. Přestože Citroën ZX 1,4 i Avantage přesvědčil o svých nesporných kvalitách řadou kladných vlastností, nikdo při loučení s ním neplakal.
Cena v době testu na německém trhu činila 27 385,- DEM
Pokud se Vám tento článek líbil, napiště nám na nerad.ales@seznam.cz a my Vás rádi budeme informovat o nových článcích.
Komentáře
Přehled komentářů
Vlastnim ZXko 1.8i Furio..! Opravdu jen par kusu v ČR a nemuzu si tuhle RAKETU vynachvalit.. Auto jsem zdedil po svoji mamce, takze jsem mel stoprocentni jistotu jak bylo s autem zachazeno a udrzoval jsem ho ja takze zadnej kup na slepo nebo tak neco..! Do auta krome klasicke udrzby nebylo vrazena nikdy ani koruna, jen se provalilo tesneni pod hlavou..! Auto uz ma svuj vek a potrebovalo by tlumice, cepy a takovy voloviny..! Motor slape jako hodinky, natrhavam spoustu jinych aut, motor je krasne zprevodovanej i spotreba je vyhovujici..! Jedine co me na aute stve jsou drahe nahradni dily a ustreluje zadek v zatackach tak mam kolikrat dost prace, obcas si pekne zadriftuju hehe..! Na ZXo nemuzu rict pul spatneho slova..! ZX FOREVER
Citroen ZX Furio 1.8i
(eXemm, 16. 4. 2011 13:32)