Citroën Xsara 1.8i 16 V Exclusive 1997 - TEST
Xsara sice patří mezi nenápadné vozy, avšak ve špičkovém provedení poskytuje pozoruhodně vysoký komfort cestování a svižnost.
Nestává se příliš často, aby mezi oficiální světovou premiérou automobilu a jeho uvedením do prodeje na českém trhu uplynuly pouze dva týdny. To je případ vozu Xsara, letošní novinky v nabídce automobily Citroën. Tento typ, s nímž francouzský výrobce hodlá vstoupit do příštího století, se řadí do nižší střední třídy a nahrazuje poměrně oblíbený Citroën ZX s více než 1,4 milionu vyrobených Exemplářů. Xsara se zatím nabízí pouze v jedné karosářské variantě, a to pětidveřový sedan či spíše liftback, až během jara by měly přijít také kupé a kombi. Pro české zákazníky je k dispozici poměrně bohatá paleta motorů sestávající z tří zážehových čtyřválců 1.4i , 1.6i a 1.8i 16V i dvou vznětových jednotek 1.9D a 1.9 TD. Také spektrum úrovní výbavy - od základná přes X a SX až po Exclusime - je pestré, byť se částečně váže k použitým motorům. K redakčnímu testu jsme si z uvedených možností vybrali nejvýkonnější a co do výbavy nejbohatší verzi Xsara 1.8i 16V Exclusive, jenž představuje v modelové nabídce nového citroënu vrchol.
Přiznám se, že mě při prvním letmém seznámení počátkem letočního července Xsara neoslnila svým umírněným a možná nenápadným designem. Jak se však ukázalo při redakční zkoušce, první zdání klamalo. Při častějším setkávání se s vozem původní nepříliš lichotivý dojem ustoupil do pozadí. Nakonec se dostalo ocenění karoserii s klínovým profilem, díky které Xsara nezapře příbuznost se starším a větším vozem Xantia, i řadě zajímavých stylistických prvků, jako je například kapota se třemi prolisy. V porovnání s předchozími typy má nejčerstvější přírůstek v nabídce Citroënu také inovovanou masku chladiče, na které nelze přehlédnou tradiční šípy v chromu. Celý automobil působí decentně, takže s největší pravděpodobnosti osloví především zákazníky, kteří nemají v oblibě vyzývavost a okázalost. Avšak ani ti, kdo požadují opak, nemusí jít o dům dál. Příplatkovou výbavou - litými koly místo standardních ocelových a metalízou či perleťovým lakem mohou svůj citroën výrazně zviditelnit.
Xsara ve špičkovém provedení Exclusive si získá sysmpatie uživatel také svou bohatou výbavou. Ta obsahuje řadu prvků, které jsou vlastní vozům vyšších tříd. Testovaný vůz měl kupříkladu ovládání audiosoupravy na volantu a tzv. dešťové čidlo regulující běh cyklovače stíračů. V seznamu standardně montovaných prvků nechybělo elektrické ovládání předních i zadních bočních oken i seřízení vnějších zpětných zrcátek, centrální zamykání s dálkovým řízením a imobilizérem, tónovaná skla či airbag pro řidiče a spolujezdce. Za příplatek lze vůz doplnit o klimatizaci, audiosoupravu 3020 či 4020 s CD přehrávačem a dokonce i kožené čalounění a boční bezpečnostní vaky. Interiér s patřičným dílenským vypracováním a přehledně uspořádanou palubní deskou působí útulně. Sedadla jsou dostatečně pohodlná a ta vpředu se vyznačují dobrým bočním vedením. Vlivem montáže airbagu pro spolujezdce není tradiční uzamykatelná skříňka příliš objemná, a tak návrháři Citroënu hladali další prostory pro drobnosti potřebné při cestování. za neotřelé řešení lze považovat schránky ve výplních předních dveří uzavírané loketními opěrkami. Zavazadlový prostor má základní objem 408 litrů, jenž lze sklopením asymetrických sedadel dodávaných v rámci výbavy Exclusive bez příplatku zvětšit na 1190 litrů. Uživatel jistě uvítá madlo v zadních pátých dveřích, které usnadňuje jejich zavírání.
Zážehový čtyřválec 1.8i s šestnáctiventilovou technikou poskytuje podle údajů výrobce výkon 81 kW a točivý moment 155 N.m, avšak u testovaného vozu jsme naměřili ještě větší hodnoty. Motoru tedy rozhodně nechybí vitalita, díky níž je poměrně lehká Xsara s pohotovostní a celkovou hmotností 1115, resp. 1615 kg štikou v rybníce nižší střední třídy. Přitom nenutí majitele k častým návštěvám čerpací stanice, jak by se dalo čekat. Během testu, kdy jsme rádi využívaly slušných dynamických vlastností vozu, se totiž průměrná spotřeba příliš nelišila od tovární kombinované hodnoty 8,3 l benzinu na 100 km. Spolupráce s pětistupňovou převodovkou nám nečinila žádné problémy, neboť řazení je přesné. U Xsary jsme dále ocenili příjemné jízdní vlastnosti umožňující i agresivnější ježdění. Uživateli přijde vhod také výborná ovladatelnost, na které se kromě vyladěného podvozku podílí samořiditelná zadní náprava i přimeřeně účinný posilovač řízení. Ocenění si zaslouží také brzdy, jejich nástup by však mohl být o poznání rychlejší.
Citroën Xsara 1.8i 16V Exclusive patří mezi velmi kvalitní osobní automobily nižší střední třídy, které lze na českém trhu v současnosti pořídit. Větší prodejnost tohoto modelu však negativně ovlivní vyšší cena.
Cena v době testu činila 579 000,- Kč