Citroën Xantia 1.9 D X 1996 - TEST
Francouzské vozy se vždy vyznačovaly šarmem a vysokým jízdním komfortem, o čemž svědčí i jeden z nejnovějších vozů automobilky s dvěma šípy ve znaku, Citroën Xantia.
Xantia se jako nejmladší typová řada značky Citroën rychle propracovala do popředí zájmu zákazníků. Na českém trhu se prodává jako pětimístný sedan a kombi, nesoucí označení Break. Sedan má na výběr tři úrovně vybavení X, SX a VSX a k jeho pohonu si lze zvolit jeden ze zážehových motorů od 1.6 l/65 kW do 2.0 1/110 kW i vznětové jednotky o objemu 1.9 l s výkony 51 kW a 68 kW známé již z modelu XM a velkoprostorového Evasionu.
K obvyklému redakčnímu testu jsme si zapůjčili provedení Xantia 1.9 D X se vznětovým čtyřválcem, který disponuje výkonem 51 kW. Základní verze tohoto vozu se na našem trhu prodává za 575 000 korun včetně DPH. Vůz standardně obsahuje řízení s posilovačem, výškově nastavitelný volant, dělené a sklopné opěradlo zadní sedačky se středovým průvlakem, boční výztuhy dveří, zadní stírač, otáčkoměr a digitální hodiny. Výbava testované Xantie byla navíc rozšířena o protiblokovací systém brzd ABS, airbag na straně řidiče, elektricky ovládaný střešní šíbr, zadní protisluneční clony, autorádio s přehrávačem kazet, kódované zapalování a systém hydroaktivního pérování druhé generace. Všechny doplňky jsou samozřejmě za příplatek.
První dojem, který na řidiče po usednutí za čtyřramenný volant se zabudovaným airbagem zapůsobí, je sladění jednoduchosti a účelnosti. Přístrojová deska se vyznačuje střídmostí, a snad právě proto působí neobyčejně přehledně. V prostoru před spolujezdcem, kde je u lépe vybavených verzí xantie bezpečnostní vak, se nachází mohutné držadlo, které jistě najde uplatnění v terénu, na normální silnici však téměř nikdy. Za příjemný doplněk, zvyšující zabezpečení vozu, lze považovat kódované zapalování, jehož ovládací panel je umístěn na středové konzole před řadicí pákou. Mezi další zajímavosti patří odklopný kryt, který ukrývá autorádio s přehrávačem magnetofonových kazet, zabudované před zraky nenechavců ve střední části přístrojové desky nad jednoduše řešeným ovládáním topení a větrání. K dobrému výhledu z Xantie přispívá velké prosklení a jízdní komfort zvyšují ergonomicky navržená, příjemnou látkou potažení anatomická sedadla. Mile překvapí velký úhel otevření předních dveří.
Představa hlučného a nepříliš dynamického vznětového čtyřválce zdvihového objemu 1905 ccm vzala po otočení klíčkem v zapalování a zadání příslušného kódu za své. Motor je totiž poměrně dobře odhlučněn a zejména druhý a třetí rychlostní stupeň poskytuje Citroënu s pohotovostní hmotností 1210 kg slušnou dynamiku. K tomu přispívá také příznivý průběh točivého momentu, jehož největší hodnoty 120 N.m se dosahuje již při 2000/min. Pětistupňová mechanická převodovka pracuje díky krátkému chodu řadicí páky přesně a bezchybně. Vysokému jízdnímu komfortu xantie napomáhá speciální hydraulické pérování Hydractive II, jehož ovládání je mezi předními sedadly vedle páky parkovací brzdy. K eliminaci rázů využili technici firmy Citroën namísto klasické kombinace vinutých pružit a kapalinových tlumičů dusíkové polštáře, uzavřené v šesti ocelových koulích. Čidla signalizují elektronické řídící jednotce jakoukoliv náhlou změnu polohy vozu během jízdy a okamžitě přitvrdí pérování. Dochází tak jen k minimálnímu bočnímu a čelnímu naklánění vozu, což zpříjemňuje pocity posádky. Xantia se chová v zatáčkách silně neutrálně, takže je lze projíždět jednou stopou téměř jako po kolejích a navíc rychleji než se srovnatelnými automobily střední třídy. Přesto posádka nepociťuje nebezpečí. Brzdy odpovídají charakteristice vozidla. Mají příjěmně rychlý nástup a ve spojení s protiblokovacím systémem brzd ABS bezpečně vozidlo zastaví.
Obliba vozu Citroën Xantia 1.9 D X vychází z promyšleného využití obestavěného prostoru, snadné obladatelnosti, vynikajících jízdních vlastností a hospodárného provozu tichého vznětového motoru, o čemž svědčí i naměřená průměrná spotřeba 5,8 litru nafty na 100 km. Je to zkrátka automobil, který padne do rukou zejména těm řidičům, kteří upřednostňují pohodlí, úspornost i slušné jízdní výkony.
Cena v době testu činila 647 000,- Kč
Pokud se Vám tento článek líbil, napiště nám na nerad.ales@seznam.cz a my Vás rádi budeme informovat o nových článcích.