Citroën Jumpy Standard 1,9 D 1996 - TEST
S Citroënem Jumpy, užitkovou variantou velkoprostorového Evasionu, jsme se díky mnoha shodným vlastnostem s osobním automobilem velice rychle spřátelili.
Novinka na českém trhu užitkových automobilů, Citroën Jumpy, je odvozený od velkoprostorového Evasionu, stejně jako jeho další kolegomé ze Sevelu Nord: Fiat Scudo - Ulysse a Peugeot Expert - 806. V nabídce francouzského výrobce se nachází mezi oblíbeným evergreenem C15 a dalším jednovaječným trojčetem - Jumperem. V České republice se Jumpy nabízí ve skříňovém provedení nebo jako devítimístné kombi. Zážehový čtyřválec 1,6 l/58 kW se u nás neprodává, zato nechybějí oba vznětové motory. Atmosférická verze poskytuje nejvěší výkon 51 kW a točivý moment 120 N.m při 2000 1/min, zatímco s přeplňováním dává jednotka o stejném zdvihovém objemu 1905 ccm maximum 67,5 kW, resp. 196 N.m při 2250 1/min. K testu jsme si půjčili nejlevnější model ve skříňovém provedení, základní výbavou Standard a motorem 1,9 D. Jeho cena bez DPH začíná od 440 000,- Kč. Při pohledu na Jumpyho zepředu upoutají rozměrný plastový nárazník a maska ze stejného materiálu. To sice nijak nenadchne, ale praktičnost poddajné nezbarvené umělé hmoty je zejména při časém parkování ve městě nesporná. Ačkoliv se Jumpy vnějšími rozměry až na o 230 mm vyšší střechu neliší od Evasionu, působí v přední části robustnějším dojmem. Není divu, vždyť pouze 1375 kg těžký automobil uveze až 800 kg nákladu - a na to je třeba pořádná síla. Ovšem z profilu si v eleganci nezadá s žádným osobním vozem. Tam je znát velkoprostorový původ hezouna. Praktické zadní dveře v dvoukřídlém provedení jsou na přání s vyhřívanými skly, připlatit je nutno bohužel i za pravé posuvné.
Po usednutí za volant nenasvědčuje nic tomu, že se nacházíte v užitkovém automobilu. Přístrojová deska je převzata z Evasionu, i když doznala několika změn. Například místo prostředních výdechů ventilační soustavy najdeme příplatkový radiopřehrávač a mezi přístroji chybí otáčkoměr. Zůstalo ovšem velmi příjemné, k řidiči mírně vyosené řazení joystickem vedle volantu. Umístění páky parkovací brzdy nalevo od sedadla řidiče umožňuje volný pohyb napříč kabinou. Příplatkové dvojsedadlo má sice dvě opěrky hlav, ale příliš svislá poloha opěradla bez možnosti nastavení brzy způsobí únavu. Rovněž řidiči menších postav by určitě uvítali výškově seřizování sedadla. Řízení je přesné, ovšem u tak rozměrného vozu by měl být posilovač ve standardní výbavě.
Zatímco vnitřní zrcátko je kvůli přepážce s malým okénkem za sedadly téměž k ničemu, vnější zpětná zrcátka nabízejí poměrně dobrý přehled o dění za vozidlem. Ruční ovládání z vnějšku však nemile překvapí. Jedničku s hvězdičkou si zaslouží příjemně jedovaté brzdy. Při parkování se projeví velká nevýhoda původem velkoprostorvé karoserie, kdy dlouhá příď není vidět, což vyžaduje chvilku cviku. V zatáčce je podstatně zhoršený výhled šikmo vpřed. To je způsobeno robustními sloupky. Příjemně nás Jumpy překvapil při jízdě. I prázdný vůz má velmi komfortní pérování nesrovnatelné s většinou pravých užitkových automobilů. Jumpy se chová rovněž na horším povrchu nadmíru distignovaně. Na poměry panující v této kategorii je dobře ovladatelný, pohodlný a relativně tichý, k čemuž přispívá i důsledně hlukově izolovaný motor. S prázdným automobilem projevuje dostatek života, na dálnici se ovšem ukáže nedostatek výkonu už při nižším zatížení. Ve městě se však rozhodně neztratí. Tam spotřeba při polovičním zatížení činila přibližně 8 l/100 km, při kombinované úspornější jízdě potom těstě pod 7 l, což znamená vzhledem k nádrži na 80 litrů nafty dojezd přes 1000 km.
Cena v době testu činila 440 000,- Kč bez DPH
Komentáře
Přehled komentářů
Děkuji za zrecenzování, aktuální informaci ohledně cen naleznete například zde http://citroen.carling.cz/citroen-jumpy
recenze
(Radan, 12. 4. 2016 9:34)