Citroën Jumper MH 2.5 D 1996 - TEST
Na rostoucí poptávku po užitkových vozech zareagovala také automobilka Citroën a uvedla na trh model Jumper.
V rámci mezinárodního projektu se vedle automobilů Fiat Ducato a Peugeot Boxer v červnu roku 1994 představil široké motoristické veřejnosti také Citroën Jumper. Od svých kolegů se na první pohled odlišuje modifikovanou přední maskou chladiče se znakem výrobce a typovým označením na zádi vozu. Od léta roku 1994 je Jumper v prodeji rovněž na našem trhu. K jeho pohonu si lze vybrat jeden ze vznětových čtyřválců 1.9 l/51 kW nebo 2.5 l/63 kW či jejich přeplňované verze s výkony 68 a 76 kW. K obvyklému redakčnímu testu jsme si zapůjčili provedení Jumper MH 2.5 D se středně vysokou střechou a s rozvorem 3200 mm, kterému pod kapotou bublal dvaapůllitrový vznětový motor DJ5 s v ýkonem 63 kW.
Standadní výbava vozu Citroën Jumper není výrazně bohatá. Obsahuje například řízení s posilovačem, výškově stavitelné bezpečnostní pásy a elektrické ovládání sklonu předních světlometů. Jeho vybavení lze navíc doplnit o airbag pro řidiče, elektrické ovládání předních oken a centrální zamykání. Komfort vozu zvyšuje také elektrické nastavování a vyhřívání vnějších zpětných zrcátek, klimatizace, metalíza a přídavné vytápění. To vše je ale samozřejmě za příplatek.
Na vnějších tvarech karoserie Jumperu lze rozpoznat vytříbenou designerskou práci zkušených konstruktérů. Po odemknutí předních dveří nás mile překvapil velký úhel jejich otevření. Hned od počátku jsme si však museli dávat pozor na vyšší posaz, než bývá obvykle zvykem, a podle toho si řádně do vozu nakročit. Již první pohled na přístrojovou desku řidiče ujistí o tom, že důraz je kladen zejména na účelnost. Ve střední části je vedle jednoduše řešeného ovládání topení a větrání umístěna krátká řadicí páka, připomínající svým tvarem joystick. Ačkoliv je její poloha pro většinu řidičů neobvyklá, velmi rychle si na ni zvyknou. Ruční brzda se netradičně přesunula na levou stranu sedadla řidiče, čímž se mezi předními sedadly uvolnil prostor. Látkou potažená sedadla jsou sice pohodlná, absence bočních výztuh však nedovoluje příliš rychlé průjezdy zatáčkami. K tomu účelu stejně není Citroën Jumper konstruován. Kdo však potřebuje přepravit najednou téměž 10 kubíků materiálu, který lze do nákladového prostoru naložit buď bočními posuvnými nebo zadními dveřmi, bude velmi spokojen.
Zkušenosti konstruktérů se podepsaly také na motoru a převodovém ústrojí. Čtyřválec zdvihového objemu 2446 ccm disponuje výkonem 63 kW a Jumper s celkovou hmotností 3500 kg s ním dosahuje zejména na třetí rychlostní stupeň uspokojivého zrychlení. Mechanická pětistupňová převodovka pracuje díky krátké řadicí páce až nečekaně přesně a bezchybně. Intenzita hluku pronikajícího za jízdy do kabiny není nijak vysoká. K jejímu výraznému poklesu však dojde po zařazení pátého rychlostního stupně. Brzdy odpovídají povaze automobilu. Jejich rychlý nástup a progresivní účinek umožňují řidiči bezpečně zastavit vůz.
Obliba vozu Citroën Jumper MH 2.5 D vyplývá z nadprůměrného nákladového prostoru a snadného ovládání. Jumper s úspěchem vyhoví zejména soukromým podnikatelům, kterým umožní širokou modelovou nabídkou zvolit si vůz podle svých představ.
Cena v době testu činila 839 360,- Kč včetně DPH.