Citroën Evasion 1.9 TD X 1996 - TEST
Rostoucí poptávka po velkoprostorových vozech nenechala v klidu ani automobilku Citroën, která proto uvedla na trh model Evasion.
Citroën Evasion, jeden z mnoha velkoprostorových modelů současnosti, označovaných také jako monospace, se spolu s typy Fiat Ulysse, Peugeot 806 a Lancia Z vyrábí v rámci mezinárodního projektu v závodě Sevel Nord. Od svých kolegů se odlišuje jinou paletou motorů, modifikovanou přední maskou chladiče se znakem výrobce, i zádí. Od loňského roku je Evasion v prodeji rovněž na našem trhu. Tento sedmimístný automobil s typickým uspořádáním kabiny 2+3+2 se dodává ve třech úrovních vybavení X, SX a VSX a k jeho pohonu si lze vybrat jeden ze zážehových motorů o výkonech 89 kW nebo 108 kW i přeplňovaný vznětový motor 1,9 l/66 kW.
K obvyklému redakčnímu testu jsme si zapůjčili provedení Evasiou 1.9 TD X s právě posledně jmenovaným čtyřválcem. Tento vůz standardně obsahuje řízení s posilovačem, výškově nastavitelný volant, airbag na straně řidiče, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, zadní stírač a tři samostatné sedadla ve druhé řadě. Za příplatek lze jeho výbavu doplnit o protiblokovací systém brzd ABS, airbag pro spolujezdce, klimatizaci s protipylovými filtry, elektrické ovládání a vyhřívání zpětných zrcátek, kódové zapalování, metalízu a například tři sedadla do poslední z celkem tří řad.
Hned první dojem, který si řidič po usednutí za volant odnese, je promyšlené sladění designu s účelností. Přístrojová deska se vyznačuje střídmostí, a snad právě proto působí neobyčejně přehledně. Na středové konzole, či spíše jakémci pultíku, je pod jednoduše řešeným ovládáním topení a větrání umístěna krátká řadicí páka, jejíž poloha je pro většinu řidičů neobvyklá. Díky tomu, že i ruční brzda, která mimochodem působé na přední kola, se netradičně přesunula na levou stranu sedadla řidiče, uvolnil se mezi předními sedadly prostor. Další zajímavostí je odklopný kryt, který ukrývá autorádio s přehrávačem kazet zabudované před zraky nenechavců ve střední části přístrojové desky. K dobrému výhledu z evasionu přispívá bohaté prosklení a jízdní komfort zvyšují nemalou měrou příjemná, látkou potažená měkká sedadla. Interiér se vyznačuje značnou variabilitou, což je jedna z domén velkoprostorových vozů. Například postupným vyjímáním druhé a třetí řady samostatných sedadel lze zavazadlový prostor evasionu zvětšit až na úctyhodných 1700 litrů.
Po odemčení předních dveří nás mile překvapil úhel jejich otevření. Hned od začátku jsme si museli dávat pozor na vyšší posaz, než bývá zvykem, a podle toho si řádně do vozu nakročit. Jako řidiči klasických osobních vozů jsme s napětím očekávali, jaké budou první jízdní dojmy s evasionem 1.9 TD X. Nás názor, že velkoprostorový automobil s pohotovostní hmotností 1575 kg, poháněný sice přeplňovaným vznětovým motorem nebude vykazovat přílišnou dynamiku, vzal kupodivu za své. Slušného zrychlení lze dosáhnout zejména na třetí rychlostní stupeň a zařazením pětky, která překvapivě zabírá již od poměrně nízkých otáček, lze zvláště na dálnici dosáhnout pohodlné a příjěmně plynulé jízdy. Pětistupňová mechanická převodovka pracuje díky krátkému chodu páky přesně a bezchybně. Za větších rychlostí je hladina vnějšího hluku pronikajícího do kabiny evasionu velmi nízká. Brzdy odpovídají povaze automobilu. Nejsou sice nijak jadrné, avšak jejich rychlý nástup a progresivní účinek umožňují řidiči bezpečně zastavit vůz i při absenci protiblokovacího systému brzd ABS.
Obliba vozu Citroën Evasion 1.9 TD X nevyplývá jen z nadprůměrného vnitřního prostoru, kde nalezne neobyčejné pohodlí až sedm cestujících, ale rovněž z dobrého přístupu do interiéru díky bočním výsuvným dveřím i zadní odklápěcí stěně. Je to také pro snadnou ovladatelnost a velice komfortní pérování. Evasion s úspěchem vyhoví zejména početnějším rodinám při cestování na delší vzdálenosti, ale rozhodně nemusí být nezajivamý ani pro menší firmy.
Cena v době testu činila 864 000,- Kč
Pokud se Vám tento článek líbil, napiště nám na nerad.ales@seznam.cz a my Vás rádi budeme informovat o nových článcích.