Citroën Berlingo 1,9 D 1997 -TEST
Berlingo se díky svým kvalitám v nabídce užitkových vozidel Citroën určitě neztratí. Krátká zkušenost s tímto vozem v nás vzbudila přesvědčení, že mu patří přední pozice v kategorii malých městských rozvážkovách vozů.
Největší výhodou Citroënu Berlingo je, že již od prvního designerského nákresu vznikal jako lehký užitkový automobil určený pro město - to znamená s co nejmenším půdorysem, ale s co možná největší prostorem pro náklad. Na rozdíl od drtivé většiny ostatních vozidel této kategorie tedy není pouhým derivátem osobního vozu. Pro příklad nemusíme chodit daleko. Vždyť ve výrobním programu Citroënu najdeme letitý typ C 15, mimochodem vloni u nás nejprodávanější dovážené užitkové vozidlo s nosností do 1000 kg. Ve verzi s délkou 4395 mm nabízí ložný prostor o objemu lehce přes tři kubíky. Prakticky stejnou hodnotou se pyšní i Berlingo, které ovšem měří pouhých 4108 mm. To přijde vhod zvláště v přeplněných městských ulicích s nedostatkem místa k zaparkování. Zde je znát každý centimetr navíc.
Neméně významná je také stylistická stránka věci. Jednolitý vzhled vozu se sice přibližuje jednoprostorové koncepci, ale poněkud delší příď ukrývající zážehový nebo jeden ze dvou vznětových motorů je přeci jenom výraznější. Prakticky smýšlejícího uživatele potěší rozměrný přední a robustní zadní nárazník stejně jako velké boční ochranné lišty.
Další výhodou originálného Citroënu Berlingo jsou přední sedadla s měkčím čalouněním umístěný výše, než je obvyklé u roubovaných rozvážkových vozidel. řidič má díky tomu dobrý výhled vpřed, přehled o dění za vozidlem usnadňují rozměrná zrcátka. Přístrojová deska s dostatkem odkládacích prostorů ani svým designem, ani zpracvání nijak nenapovídá o užitkovém zaměření vozidla. Pochalu zaslouží standardně výškově stavitelný volant a do všech dieselových verzí montovaný posilovač řízení.
Jak již bylo zdůrazněno, berlingo bylo od počátku vývoje zamýšleno jako užitkové vozidlo. Také proto nikdo nemusí pochybovat o torzní tuhosti karoserie ani při plném zatížení. My jsme navíc měli k dispozici vlajkovou loď s užitečnou hmotností 800 kg a při jízdě s téměř plně naloženým vozem nebylo po nějakých rušivých zvucích ani památky. Pohonné ústrojí, u našeho vozu tvořené nadprůměrně výkoným a pružným dieselem 1,9 l/51 kW a pětistupňovou převodovkou s manuálním řazením, je slušně odhlučněné a přispívá k dobré jízdní pohodě. Tu dále zlepšuje poměrně komfortní podvozek s prostorově úspornou zadní nápravou, jejíž kola jsou oproti mnohým konkurentům nezávisle zavěšena. Jen slova chvály směřují k brzdové soustavě s velmi účinným posilovačem a příjemně rychlým nástupem.
Dle našeho soudu zaujme Citroën Berlingo ve vrcholném provedení 1.9 D 800 nejen pečlivě vyváženými užitkovými vlastnostmi, ale také kvalitním pohonným ústrojím a v neposlední řadě i podvozkem. A tak jedinou vadou na kráse tohoto modelu je jeho vyšší cena, která v době testu činila 383 040 korun bez DPH. Nejlevnější varianta Berlingo 1,4i 600 je k mání za 328 160,- Kč.
Cena v době testu činila 383 040,- Kč bez DPH