Chrysler Voyager 1996 - nový model
Jednou z významných novinek letošní zimy jsou modely z kuchyně Chrysleru: velkoprostorové vozy Voyager a Grand Voyager. Za několik týdnů se i na českém trhu stanou patrně velice lákavou přihláškou do milionářského klubu.
Americký automobilový průmysl nejvíce údajně oznamenaly ve 20. století tři události: Model T, Ford Mustang a první velkoprostorový vůz, který Chrysler uvedl na trh koncem roku 1983. Jeho vývoj byl definitivně odsouhlasen na jaře 1980 a náklady zpočátku činily půldruhé miliardy dolarů. Za první tři měsíce premiérového roku se prodalo devět tisíc vozů, ten další již 210 000. Program pravého rodinného automobilu byl odstartován. V sedmaosmdesátém byl zahájen export do Evropy a už o rok později byl na všech světových trzích prodán milióntý automobil. Za dva roky bylo majitelů dvakrát tolik a netrvalo ani dvanáct měsíců, než spatřila světlo světa další generace. Patří jí primát za první sériový airbag na místě řidiče v této kategorii vozidel. Rok 1992 přinesl oslavu třímiliontého velkoprostorového vozu značky Chrysler, první integrovanou dětskou sedačku, a rovněž zahájení výroby v rakouském Grazu. Už o rok později se na starém kontinentu prodalo na sto tisíc vozidel. Po dvaatřiceti měsících vývoje s náklady 2,6 miliardy dolarů přichází třetí série, která se bude vyrábět ve třech zemích (USA, Kanada, Rakousko) dvou kontinetnů s plánovanou celkovou produkcí 700 000 automobilů ročně.
Pojďte se však už posadit za volant vozu, který se evropským novinářům představil při prvních zkušebních jízdách před vánoci na španělském jihu. Výrazné inovace se dočkala přední maska. Společně se zaoblenými boky působí uklidňujícím dojmem. První pocity byly podobné těm, které u řady kluků možná v mládí vyvolávaly stránky Třískových knížek o říši kapitána Nema. Ač veskrze současné, přesto je v tomhle automobilu něco z budoucnosti. Důvody jsou však čistě prozaické. Může za to enormí úsilí konstruktérů, kteří nespali během let, kdy do boje vyrazila řada konkurenčních značek. A troufám si tvrdit, že nový voyager je opět o krok vpředu. Umožňuje výtečné ovládání, díky třetinovému zvětšení prosklených ploch poskytuje lepší výhled a zdaleka nikoliv posledním kladem je nebývalá péče nejen o řidiče, ale o celou až sedmičlenou posádku.
Označení rodinný vůz bývá často omšelou frází. Nikoliv však u nového Voyageru, který kdysi v duchu amerických hodnot dal větší svobodu pohybu i vícečleným rodinám. Bezpočet odkládacích míst, z nichž nejzajímavěji působí uzamykatelný šuplík pod sedadlem spolujezdce, dává nepřeberně možností, kam při dlouhých cestách schovat nejrůznější dětské poklady, ale i odložit nádoby s pitím či jídlo. Chcete větší prostor? Stačí jednoduchým úkonem odjistit sedadla na vlastních kolečkách je z automobilu vyvézt. Konstruktéři Voyageru se pyšní tím, že jejich výrobek je nejtišším minivanem na světě, kterým se stal nejen zásluhou oblých hran, ale kupříkladu i trojitým těsněním dveří. Patrně by velice dobře obstál rovněž v hodnocení bezpečnostních kritérií. Vynikající výhled jsme mohli ocenit také v hustém dešti. Navíc mřížka nad horní hranou přední kapoty rozhání vodu do stran, takže masivní stírače mají značně usnadněnou práci. O jejich funkčnosti se nemusíte bát ani při zimních námrazách, neboť plocha pod nimi je elektricky vyhřívaná. K dobrému výhledu přispívají i velká boční zrcátka, která se v případě potřeby sklápějí dopředu. Hravě zastanou i poněkud omezenou funkci středního zpětného zrcátka, kterému v lepším výhledu dozadu brání opěrky hlav na zadní řadě sedadel.
Voyagery se dodávají s posuvnými dveřmi na obou bocích, což přidává automobilu na praktičnosti. Navíc mají aretační pojistku, takže se samovolně nezavřou ani na strmém svahu. Pojistka funguje rovněž v případě manipulace s krytkou hrdla palivové nádrže. Nastupování do vozidla je opravdu velice pohodlné a díky uličce mezi sedadly se dá dobře pohybovat i uvnitř napříč jednotlivými řadami. Zmínku zaslouží rovněž vynikající rozvod vzduchu. U nejlépe vybavených vozů vedou tunely dokonce stropem k prostřední i zadní řadě sedadel. Ani jedno ze sedmi míst pro cestujícít tak není v případě topení, anebo chlazení ošizeno. Navíc na předních dvou místech je možno použít dva nezávislé výstupy pro řidiče a spolujezdce.
Díky čtyřem pohonným jednotkám v nabídce asi nezůstane motorista, který by se necítil uspokojen. Základ tvoří dvouvačkový motor 2.4 dodávaný s pětirychlostní mechanickou převodovkou. Vyhoví pravděpodovně těm, kteří chtějí i s velkoprostorovám automobilem zacházet ostřeji a požadují agresivní jízdu. Překvapením bylo rovněž chování 2,5 litrového turbodieselového motoru italského původu osvědčeného již ve vozech Jeep Cherokee, s nímž navíc dokáže překvapivě dobře spolupracovat tempomat. Rovněž u něj bude pro evropský trh v nabídce mechanická převodovka. Zážehové motory 3,3 a 3,8 l se samočinnými čtyřstupňovými převodovkami s voličem pod volantem jsou pro opravdové polykače kilometrů. Silné a rozvážné motory splní prakticky jakékoliv přání. S posledně zmiňovaným motorem se Voyager nabízí se stálým pohonem všech kol. Z praktické zkoušky však můžeme potvrdit, že i s předním pohonem, v krátké či delší verzi, se automobil choval prakticky stejně. Neutrálně v zatáčkách při velice malém úhlu naklánění, jako na magnetických přísavkách pak na rovných úsecích. Propracované nápravy: přední s nezávislým zavěšením na vzpěrách McPherson, zadní tuhá s příčným stabilizátorem přispívají ke kultivované jízdě okázale pohrdající výmoly. První zkušenosti s Chryslerem Voyager a Grand Voyager byly nad očekávání příznivé. V této době ještě nejsou známy přesné ceny novinky, podle infomrace zastoupení pro Českou republiku, by však měly prakticky kopírovat předchozí model.
Cena v době testu nebyla známa.