Chevrolet Corvette 1997 - nový model
Zažila éru Elvise Presleyho, byla svědkem debutu Seana Conneryho jako agenta 007 Jamese Bonda, přečkala ropnou krizi v sedmdesátých letech, vzestup i úpadek Michaela Jacksona, i když v tomto roce slaví čtyřiačtyřicáté narozeniny, zdaleka nepomýšlí na odchod ze scény. Legenda jménem Chevrolet Corvette totiž vstupuje do roku 1997 svou významně přepracovanou pátou generací.
Ředitel konstrukčního týmu zodpovědného za vývoj páté generace Chevroletu Corvette Dava Hill při světové premiéře na letošním detroitském autosalonu řekl:"To, co bylo na předcházející corvettě dobré, jsme udělali špičkové. A to, co bylo na předcházející corvettě špičkové, je nyní ještě lepší." Tato slova asi nejlépe vystihují značnou pýchu Chevroletu na nové provedení jednoho z amerických symbolů druhé poloviny dvacátého století. Ačkoliv výroba corvett letos vstupuje již do 44. roku, vznikla za tu dobu pouze ve čtyřech generacích. To na druhou strnu svědčí o obrovské oblibě, jakou jen tak nějaký supersportovní automobil nezískal.
U jinak velmi konzervativní automobilky Chevrolet, prokujícící více méně běžné spotřební automobily, byli na svoji corvettu odjakživa pyšní. Vždy to byla - a zůstává jí i dnes - chlouba výrobního programu, která reprezentuje možnosti a schopnosti svých tvůrců. Také proto se vždy vyznačovala svébytným designem, který ovšem nabyl té nejtypičtější podoby až v roce 1968 s příchodem třetí generace s nezaměnitelnou žraločí přídí. Její výrazné proporce vydržely bezmála třicet let. A i když novému provedení nelze upřít jisté predátorské detaily, corvette už není, co kdysi bývala. Jedině mohutnou zádí se čtveřicí kruhových svítilen se zcela jasně řadí ke svým předchůdkyním. Mimoto se pyšní tradičním snímatelným panelem. Nostalgie teď musí jít zkrátka stranou, neboť do popředí se dere pokrok, u změněného stylingu reprezentovaný nepopiratelně výbornou aerodynamikou - vždyť součinitel čelního odporu vzduchu cx = 0,29 je u automobilu této kategorie nezvykle nízký.
Jak mnoho nová corvette zklamala své příznivce designem, o to více jim skýtá svezení. Díky přesunutí převodovky k zadní nápravě (systém Transaxle) nabízí zcela nový luxusní interiér daleko více prostoru a pohodlí pro oba cestující i jejich zavazadla. Důležité změny se ovšem odehrály zejména pod karoserií. Obě lichoběžníkové nápravy se vyznačují netradičním odpružením příčným listovým perem. Od letoška si zákazník může dopředu zvolit, jak tuhé si přeje mít pérování, a podle toho se při výrobě nastaví předpětí per. Neméně významné jsou zvětšené hodnoty rozvoru i rozchodů, stabilitě jistě výrazně prospělo i vhodnější rozložení hmotností na obě nápravy. Pod nesrovnatelně menší kapotou, která již nezasahuje do blatníků, zůstal osmiválcový motor, pro letošek ovšem výrazně vylepšený. To se týká jednak samotné konstrukce z hliníkové slitiny, jednak výkonu, který byl podstatně zvýšen z 300 na 345 koní (z 221 na 254 kW). Také vlivem lepších aerodynamickéch vlastností dosahuje vůz nějvětší rychlosti místo původních 254 naní až 277 km/h, zrychlení z 0 na 96 km/h potom zvládně podle převodovky za 4,7 až 5,1 s.
I přes kritiku designu se zdá, že pátá generace Chevroletu Corvette má spoustu předpokladů k tomu, aby navázala na značné úspěchy svých předchůdkyň. Ty sklidily ovace nejen u svých majitelů, ale rovněž u bezpočtu příznivců na celém světě.
Cena v době testu nebyla známa
Pokud se Vám tento článek líbil, napiště nám na nerad.ales@seznam.cz a my Vás rádi budeme informovat o nových článcích.