Audi S8 1996 - nový model
Sportovní varianta reprezentativního vozu Audi A8 označovaná jako S8, se od ostatních verzí liší především výkonnějším modifikovaným osmiválcem 4.2.
Celohliníkové Audi A8, jehož předzvěstí byl v roce 1993 koncept ASF, od počátku výroby budilo zájem nejen odborné veřejnosti právě díky netradičním prvkům ve své konstrukci. Nejprve se nabízelo s vidlicovým šestiválcem a osmiválcem, k nimž později přibyl motor V8 3,7. Nyní se paleta pohonných jednotek rozšiřuje o ostrou verzi většího z obou osmiválců, který má objem 4,2 l a jehož největší výkon se zvýšil z 221 na 250 kW. K dostání bude výhradně ve sportovní variantě vozu, u Audi označované tradičně písmenem S, ve spojení s mechanickou převodovkou a pohonem všech kol.
Z vnějšku se dynamický vůz, jehož kvality vyniknout především při překonávání velkých vzdáleností vyšším rychlostním průměrem, liší pouze designem litých osmnáctipalcových kol. Ta svým tvarovým řešením připomínají vzor užitý na studii supersportovního kupé Avus, což zdůrazňuje sportovního ducha es-osmičky. Vnímavější pozorovatel zaregistruje i decentní typová označení, ale jinak se tento vrcholový atlet tváří nenápadně. Od jeho týmových kolegů jej samozřejmě ještě odlišuje vhodné sportovní obutí o rozměru 245/45 ZR 18.
Interiér se vyznačuje luxusním charakterem, jenž nijak zvlášť nevybočuje z vysokého standardu ostatních A8. I zde ovšem najdeme atributy síly, které řidiči nedají zapomenout na výkonový potenciál, pečlivě odhlučněný a schovaný kdesi hluboko vpředu. Tím nejpatrnějším prvkem je tříramenný volant ukrývající ve své vskutku zdařile vyvedené jako by nýtované střední části airbag. Hned vedle něj je třeba zmínit řadicí páku, jejíž naznačené schéma nenechá nikoho ani na okamžik na pochybách, že mění rychlosti u šestistupňového mechanické převodovky. Na mohutné hlavici páky opět nechybí imitace nýtů. Jinak ale v interiéru vládne klid a voní kožené čalounění.
To nejdůležitější se ovšem skrývá pod dlouhou přední kapotou. Srdcem tohoto běžce milující dálky je modifikovaný osmiválec 4,2 l/250 kW (340 k). Díky úpravám na řídící jednotce, zvýšenému kompresnímu poměru z 10,8 : 1 na 11,6 : 1 a mnoha dalším změnám koluje v oběhovém systému S8 horká krev. Ta přiměje 1720 kg těžký vůz zrychlit na stokilometrovou rychlost za 5,5 s. I když si tento atlet libuje v maratonech s dlouhými rovnými úseky, ani zatáčkovitá a členitá trať mu nečiní potíže. Snížený podvozek a všechny poháněná kola nabízejí příjemné svezení, šestistupňová mechanická převodovka navíc vyhoví dynamičtěji založeným řidičům. Audi S8, jehož premiéra byla na letošním ženevském autosalonu, zatím nefiguruje v nabídce českého dovozce, neboť výroba tohoto vozu se teprve rozbíhá.
Cena v době testu nebyla známa.