Audi S4 1997 - nový model
Na letošní frankfutském autosalonu si odbyla světovou premiéru sportovně laděná verze vozu Audi A4 označená S4.
Ingolstadtské automobily Audi jsou obecně považovány za vyspělé vozy vybavené nejmodernější technikou, zhotovené pomocí nejnovějších technologií a poskytující zákazníkům dostatek pohodlí a vysoký komfort jízdy. Platí to i pro vozidla střední třídy označená A4. Dynamicky založeným řidičům, kteří pro svou libůstku mohou sáhnout poněkud hlouběji do peněženky, vychází automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku vstříc sportovně laděnými verzemi svých vozů. Nedlouho po modelu nejvyšší třídy S8 a vyšší střední třídy S6 se veřejnosti představila také vaianta automobilu střední třídy označená v duchu tradic jako S4.
Toto Audi, mimochodem nástupce modelu RS2, je postaveno na bázi A4 a na německém trhu se nabízí ve dvou základních provedeních: čtyřdveřový sedan nebo kombi s pěti dveřmi a označením Avant. Oproti běžné verzi vozu A4 se model S4 vyznačuje například modifikovaným vzhledem karoserie a sportovně laděným podvozkem, přičemž atraktivnost vozu zvyšují především šestnáctipalcová litá kola o rozměru 225/45 R 15 kW. Vnímavější pozorovatel zaregistruje též decentrní typové označení na přídi a zádi automobilu.
Interiér S4 doznal rovněž drobnějších změn. Tříramenný volant padne skvěle do ruky a sezení v ergonomicky navržených a pravou kůží potažených sedadlech s dobrým bočním vedením je velmi příjemné. Řadicí páka mechanické šestistupňové převodovky s hlavicí opatřenou imitací nýtů má přesný a snadný chod. Samozřejmostí standardní výbavy je mimo jiné ABS, airbag pro řidiče a spolujezdce, elektrické ovládání bočních oken a vnějších zpětných zrcátek či výškově stavitelná přední sedadla. Dojem luxusu zvyšují chromované kliky dveří a obložení přístrojové desky leštěným dřevem.
K pohonu S4 slouží vyspělý vidlicový šestiválec o zdvihovém objemu 2671 ccm vybavený pětiventilovou technikou a přeplňovaný dvěma turbodmychadly s chladiči stlačeného vzduchu. Disponuje největším výkonem 195 kW a jeho točivý moment vrcholí hodnotou 400 N.m v poměrně širokém spektru od 1850 do 3600 otáček za minutu. Šestiválec trvale pohání všechny čtyři kola. Oslnivou dynamiku motoru umocňují výborné jízdní vlastnosti. Audi S4 s celkovou hmotností 2060 kg dosahuje největší rychlosti 250 km/h a z klidu na 100 km/h zrychlí za 5,6 s. Uvedené vlastnosti jsme si mohli ověřit na přibližně 150 kilometrové trase v okolí Norimberku. Motor šel již od nízkých otáček skvěle za plynem, přičemž citelný zátah nastal poprvé v oblasti okolo 3000 otáček za minutu a podruhé asi v 5000/min. Ocenili jsme velmi dobře odhlučněný interiér, do něhož ani při razantní jízdě nepronikaly rušivé zvuky. Průměrná spotřeba se při jízdě po německé dálnici rychlostí přibližně 150 km/h pohybovala okolo 11,5 l bezolovnatého benzinu na 100 km, v dynamicky projížděných zatáčkovitých úsecích nebo při jízdě okolo 250 km/h se vyšplhala ke stále uspokojivým 17 litrům benzinu. Dodejme, že sedan Audi S4 si lze na německém trhu pořídit od ledna roku 1998 za 81 500 DEM, sportovně laděné kombi S4 Avant přijde zákazníka na 83 800 marek. Čeští zájemci si na S4-ku musí počkat přibližně do poloviny příštího roku.
Cena v době testu na německém trhu činila 81 500,- DEM