Audi A6 2.8 quattro 1997 - TEST
Letošní novinka v nabídce Audi, zcela přepracovaný sedan A6 opatřený stálým pohonem všech čtyř kole a poháněný vidlicovým čestiválcem 2,8 l/142 kW, poskytuje bezpečné, komfortní a zároveň dynamické svezení. Přesvědčili jsme se o tom během redakčního testu.
Ingolstadtské vozy jsou pověstné vysokou technickou úrovní, precizním dílenským zpracováním a špičkovými jízdními vlastnostmi. Nejinak tomu je i u nového provedení vozu vyšší střední třídy Audi A6, jehož šestá generace se veřejnosti představila na letošním ženevském autosalonu. Na českém trhu se á-šestka nabízí zatím v jediné karosářské variantě sedan a k jejímu pohonu si lze vybrat z poměrně široké palety pěti motorů: jsou to zážehový čtyřválec 1,8 l/110 kW, šestiválec 2,4 l/121 kW a 2,8 l/142 kW či turbodiesely 1,9 l/81 kW, resp. 2,5 l/110 kW. Zmíněné jednotky se montují do vozů s pohonem přední nápravy či trvalým pohonem všech čtyř kol. Z uvedeného modelového spektra jsme našemu testu podrobili nejvýkonnější provedení 2.8 quattro.
Předchozí verze Audi A6 nepůsobila svými vnějšími tvary tak půvabně jako menší model A4, ani tak reprezentativně jako vlajková loď automobilky A8. Nynější provedení 4796 mm dlouhé tříprostorové karoserie modelu A6 však vyhlíží svébytně, vůz mírně povyrostl a přibral nějaký ten milimetr přes boky. Majestátní přídi audi dominuje mohutná maska hladiče s chromováním a výrazným logem výrobce plynule přecházejí v kapotu se dvěma prolisy šípovitě vybíhajícími k čelnímu sklu. Klínovitý profil zvýrazňuje zaoblená střecha, přičemž aktraktivnost vozu podtrhují patnáctipalcová litá kola. Záď působí téměř futuristickým dojmem, za pozornost stojí především zaoblení víka zavazadlového prostoru. Skupinové svítilny lichoběžníkového tvaru jsou navrženy ve stylu studie Audi TT a umístěny poměrně vysoko. Nechybí ani typové označení a nárazníky odolávající i menším kolizím při parkování. Příznivou aerodynamiku charakterizuje součinitel odporu vzduchu cx = 0,28, mimochodem jeden z nejnižších mezi vozy vyšší střední třídy.
Interiér je přístupný čtyřmi dveřmi s velkým úhlem otevření a působí podobně jako vnější linky vznešeným dojmem. Již při prvním usednutí za čtyřramenný volant, nastavitelný ve dvou navzájem kolmých osách a padnoucí skvěle do ruky, nás zaujaly projevy typického německého smyslu pro preciznost. Ten lze spatřit v každém detailu, například v použitých materiálech přístrojové desky s rudě svítícími ukazateli nebo na středovém panelu s ovládacími prvky samočinné klimatizace a zabudovaným autorádiem Audi concert. Dojem luxusu zvyšují chromované lišty. Anatomická látkou potažená sedadla s dobrým bočním vedením vyhoví i robustnějším osobám a nikdo z pěti dospělých cestujících si rozhodně nemůže stěžovat na nedostatek prostoru nejen nad hlavou, ale ani v oblasti ramen a boků. Ocenili jsme výklopné odkládací prostory ve výplních dveří, poměrně objemnou schránku před spolujezdcem, jakož i clonu nad vnitřním zpětným zrcátkem. Ta přišla vhod zejména při jízdě proti slunci nízko nad horizontem.
Audi A6 2.8 quattro standardně obsahuje ABS, elektronickou závěrku diferenciálu (EDS), airbag pro řidiče a spolujezdce, jakož i dva bezpečnostní vaky v opěradlech předních sedadel. Samozřejmostí jsou elektricky ovládaná boční okna a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, výškově stavitelná přední sedadla a již zmíněná samočinná klimatizace. Nechybí ani centrální zamykání s dálkovým ovládáním, stmívač vnitřního osvětlení a nárazníky v barvě karoserie. Testovaný vůz měl navíc palubní počítač s multifunkčním displejem, středovou loketní opěrku a stříbrnou metalízu. Za příplatek si lze objednat například kožené čalounění, vyhřívání předních sedadel, tempomat, přehrávač kompaktních disků a systém samočinného nastavování světlé výšky vozu.
K pohonu vozu vyšší střední třídy Audi A6 2.8 quattro slouží vyspělý zážehový šestiválcový vidlicový motor o zdvihovém objemu 2771 ccm opatřený moderní pětiventilovou technikou. K jeho přednostem patří kultivovaný a tichý chod, jakož i úctyhodný výkon 142 kW. Ten je pro automobil s celkovou hmotností 2065 kg více než dostatečný. Dokazují to tovární údaje výrobce, podle nichž dokáže A6 s nejvýkonnějším motorem uhánět největší rychlostí 234 km/h a z klidu na 100 km/h zrychlí za 7,9 s. Točivý moment vrcholí hodnotou 280 N.m dosahovanou při 3200/min, přičemž více než 90 % maxima je řidiči k dispozici v poměrně širokém pásmu od 2500 do 5000 otáček za minutu. Díky tomu motor ochotně běží již z nízkých otáček a snese i hrubší zacházení. Jízda s vozem Audi A6 2.8 quttro je pravým zážitkem pro umírněné, ale i sportovně založené řidiče. Ti první ocení jizdní pohodlí, kulturu běhu šestiválce a příznivou spotřebu paliva, která během testu při ekonomickém stylu jízdy nepřekročila hranici 7 l bezolovnatého benzinu na 100 km. Dynamičtější majitelé á-šestky vyzdvihnou zejména neutrální chování vozu, které na mezi adheze, jež je posunuta velmi vysoko, přechází v mírnou přetáčivost. Řidič je tak s dostatečným předstihem informován o blížícím se nekontrolovaném odstředivém smyku kol, čemuž lze předejít protipohybem volantu a citlivým ovládáním plynového pedálu. Jak jsme is prakticky ověřili, ani při svižném jezdění nedosahuje spotřeba paliva závratných výšek. Přestože jsme se dosytosti opájeli veškerými dynamickými vlastnostmi, průměrná spotřeba benzinu dosáhla příznivé hodnoty 12,1 l na 100 km. K pocitu bezpečí za jízdy přispívají účinné kotoučové brzdy s rychlým nástupem, které jsou na předních kolech opatřeny vnitřním chlazení a doplněné o ABS.
Audi A6 2.8 quattro je komfortní vůz vyšší střední třídy určený především zástupcům vyššího managementru prosperujících firem. Zalíbení v něm naleznou také sportovně založení řidiči, kteří ocení zejména dynamiku vidlicového šestiválce a jízdní bezpečnost danou stálým pohonem všech kol. Za tento luxus však musí zaplatit částku 1 516 000,- Kč včetně DPH. Testovaný vůz stál díky příplatkovým prvkům i s daní 1 573 000,- Kč. Za drobnou nectnost jinak velmi dobrého vozu jsme považovali zhoršený výhled dozadu.
Cena v době testu činila 1 516 000,- Kč