Audi A6 2.5 TDI Avant 1996 - TEST
Automobily Audi po léta působily trochu nevýrazným a poněkud měšťáckým dojmem. V posledních letech však dostaly osobitý a zcela nezaměnitelný charakter.
Možná, že na první pohled nové modely z Infolstadtu u každého nevzbuzují pocit kdovíjaké exkluzivity. Spíše výjimečné čistototy a nenápadné elegance. Když ovšem usednete za jejich volant a otočíte klíčkem, všechno je najednou jinak. Stejné to bylo i u automobilu Audi A6 Avant, který jsme měli k dispozici a který v poněkud přešitém a modernizovaném kabátě někdejší stovky dnes patří v produkci automobilky ležící na Dunaji k prostřední řadě. S dvaapůllitrovým přeplňovaným pětiválcem TDI je určen především těm, kteří se ani na dlouhých cestách Evropou nechtějí cítit unaveni, z nejrůznějších důvodů na nich potřebují poněkud více prostoru a v žádném případě se na silnicích nehodlají loudat. S touhle filozifií i s vědomím, že tyto vlastnosti nejsou v automobilovém světě zadarmo, jsme k tomuto ingolstadskému modelu, jehož cena přesáhla jedenapůl milionu korun, také přistoupili.
Jestliže snad první pohled na čisté linie designu robustního Audi A6 Avant rozohní jen rodilé estéty, už pouhé nahlédnutí do jeho kabiny přesvědčí kdekoho, že má co dělat s mimořádně velkorysým, funkčním automobilem, jehož hranice v čase jsou posununty výrazně dopředu. Účelnost, dostupnost a prostor jsou charakteristické pro celý interiér vozu. Naprosto přehledná přístrojová deska s klasickými kruhovými číselníky, středový panel s ovladači a rádiem, výškově nastavitelný volant, dva airbagy, imobilizér, plné opěrky hlavy na všech sedadlech i tempomat samočinné udržující nastavenou rychlost jsou samozřejmostí. Náš vůz byl navíc vybaven systémem Auto-Check, který před začátkem jízdy ověří a potvrdí, že všechny nejdůležitější funkce automobilu jsou v pořádku. V nastavitelných a pohodlných sedadlech s rozdílně tvrdými zónami, zajišťujícími pohodlnou a uvolněnou polohu, se ani po mnoha hodinách jízdy necítíte kupodivu unaveni. A rozhodně ppotěší vcelku očekávaný, velký zavazadlový prostor, ukrytý pod stahovací roletkou. Především svou ohromnou variabilitou.
Když stojíte u nastartovaného vozu, je charakteristický zvuk vznětového motoru slyšet. Jakmile však do automobilu usednete a zabouchnete dveře s trojitým těsněním, přestanete už čtvrtým rokem vyráběný přeplňovaný pětiválec okamžitě vnímat. Dokonalá izolace kabiny i elektronicky řízené hydraulické odpružení motoru a nasazení setrvačníkového kola s dvojitým závažím vám dají rychle zapomenout, že sedíte ve voze, do něhož u pumpy čerpáte naftu. A velmi brzy na to zapomenete i při samotné jízdě. Jednička je velmi krátká a při zařazení šestky už žádné zrychlení očekávat nemůžete, zato dvojka, troja a čtyřka vás při prošlápnutí plynu dokáží doslova přikovat do sedalda. A to už i při nižších otáčkách. My jsme s Audi jezdili v době, kdy počasí dělalo ze silnic chvílemi skluzavku. Zkoušeli jsme jej na dálnici i na úzkých okresních silničkách s mnoha zatáčkami a byli překvapeni, co si tenhle majestátný vůz dá líbit. Relativně těžký automobil s dlouhým rozvorem a nízkým těžištěm držel stopu jako přibitý, byl snadno ovladatelný v každé situaci a i tam, kde ostatní sundavali nohu z plynu, nebylo nutné u A6 o něčem podobném ani uvažovat. Zkrátka a dobře, nadčasový Audi A6 Avant i nás hodně rychle přesvědčil, proč právě tyto ingolstadtské modely dnes ve světě formulují pojem vyšší střední třídy, v nichž hlavní role hrají komfort, dynamika a bezpečnost.
Cena v době testu činila 1 153 420,- Kč bez příplatkové výbavy