Audi A3 1996 - nový model
Audi konečně poodhrnulo oponu před svým modelem A3, jenž ho bude reprezentovat v nižší střední třídě osobních vozů.
Ingolstadtská automobilka si během posledního desetiletí získala renomé svými vyspělými modely vyšších tříd, určenými zpravidla pro náročné zákazníky. Její nová modelová řada A4, A6 a A8, která posunula standardy značky Audi o značný kus vpřed, se vyznačuje ucelenou nabídkou atraktivných vozů od střední třídy výše. Ingolstadtský výrobce však nyní hodlá podstoupit nelítostný boj o zákazníky v tržním segmentu automobilů nižší střední třídy. Jeho krok je do značné míry překvapivý, neboť vozy se čtyřmi kruhy ve znaku mají blíže k výlučnosti než k běžné konfekci. Navíc koncern Volkswagen, jehož je Audi součástí, má v této třídě dostatek horkých želízek v čele s legendou Golf, která se nyní vyvíjí již ve 4. generační podobě. Jak se však ukazuje, Audi A3 má posloužit koncernu z Wolsburgu jako protiváha noblesní konkurenci firem Mercedes-Benz a BMW v podobě připravovaného modelu třídy A, respektive již prodávaného kompaktu trojkové řady.
Audi A3 využívá podlahovou plošinu nového Golfu IV, a tím se v Ingolstadtu ušetřilo hodně finančních prostředků. Vůz si zachovává charakteristické stylistické rysy svých větších a starších sourozenců, což dokazuje zejména shodně provedená mřížka chladiče s výraznými čtyřmi kruhy. Tvarovým řešením splývavé zádi však A3 velmi připomíná kombi A4 Avant. Třídveřová karoserie vyhlíží velmi kompaktním dojmem, kterému navíc nejsou cizí ani dynamicky působící linky. Audi nižší střední třídy o rozvozu 2510 mm je 4150 mm dlouhé, 1740 mm široké a 1430 mm vysoké. Jeho zavazadlový prostor má základní objem 350 litrů, jenž jistě půjde zvětšit sklopením zadních sedadel. Interiér sice prozrazuje, že A3 tvoří spodní hranu nabídky Audi také z cenového hlediska, avšak v jeho standardní výbavě údajně nebudou chybět například airbagy pro řidiče a spolujezdce. Úvodní provedení A3 bude pohánět zážehový čtyřválec 1.8 l/92 kW s pětiventilovou technikou. Nabídku rozšíří zážehový motor 1.9 TDI s přímým vstřikováním paliva o výkonu 66 kW, jenž se osvědčil již v modelech A4 a A6. Na sklonku roku 1997 budou dále k dispozici dva zážehové čtyřválce 1.6 l/74 kW a 1.8 l/110 kW, posledně uvedený s dvacetiventilovým rozvodem DOHC a tubrodmychadlem. A konečně, špičku má představovat koncernový přeplňovaný motor VR5 Turbo 2.3 l/147 kW. Ten se však bude montovat do sportovní verze S3, která má spatřit světlo světa během roku 1998. Navíc se v této době počítá také se čtyřdveřovou variantou karoserie.
Premiéra Audi A3 se plánuje na zářijový autosalon v Paříži a zřejmě bezprostředně poté vstoupí do prodeje. Získá tím cenný náskok před konkurencí, samozřejmě s výjimkou BMW. Mercedes-Benz třídy A se podle nynějších záměrů stuttgartské automobilky představí v definitivní podobě až na podzim roku 1997 při příležitosti frankfurtského autosalonu IAA a totéž platí i pro VW Golf 4. generace.
Cena v době testu nebyla známa.